کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۳
  • ۰

یکی از مهمترین خصلت هاورفتارهایی که در آداب معاشرت دینی به آن توصیه شده خوش اخلاقی وحسن خلق است. اینکه انسان در برخورد طوری عمل کند که اطرافیان، دوستان، نزدیکان وخانواده او از او رنجیده خاطر نشوند، اینکه انسان در گفتار وسخن گفتن طوری حرف بزند که دل کسی نشکند وبه کسی بی احترامی نشود. شاید بگویید که ما هر کاری کنیم باز یک عده نارحت خواهند شد.
بله بحث همین جاست که آمار کسانی که ناراحت میشوند را با درست وزیبا حرف زدن پایین بیاوریم، یعنی ما باید با کلمات بازی کنیم و کلمات را طوری در کنار هم قرار دهیم که پیام جمله ما محبت باشد، رأفت باشد. یک بحث را میشود به روش های مختلف مطرح کرد، خیلی از اوغات کم حوصلگی، خستگی وبی صبری ما باعث میشود که یک بحث ساده را خیلی تند و زننده مطرح بکنیم و دوستان واطرافیان خود را رنجیده خاطر بکنیم در حالی که نیتی نداشتیم.
به هر حال ما عمری عادت کردیم که با یک لحن وادبیات خاصی حرف بزنیم، اینکه بدون مقدمه بخواهیم مدل حرف زدنمان را تغییر دهیم خیلی بحث مشکلی است.
مقدمه وکلید تغییر وتحول در گفتار وزبان مشارطه، مراقبه، محاسبه است. ما باید قبل از اینکه شروع به حرف زدن بکنیم تمرکزی داشته باشیم وحواسمان را جمع کنیم که چگونه از کلمات استفاده کنیم.
امام باقر(علیه السلام)
براستی که این زبان کلید همه خوبیها و بدیهاست پس سزاوار است که مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه که بر (کیسه) طلا و نقره خود مُهر می زند.(1)
امام سجاد(علیه السلام)
حق زبان، دور داشتن آن از زشت گویی، عادت دادنش به خیر و خوبی، ترک گفتار بی فایده و نیکی به مردم و خوشگویی درباره آنان است.(2)

------------
پاورقی
1-تحف العقول ص _298ناشر: جامعه مدرسین‏_مکان چاپ: قم‏_سال چاپ: 1404 / 1363 ق‏
2-مکارم اخلاق صفحه419_ناشر: الشریف الرضی‏_مکان چاپ: قم‏_سال چاپ: 1412 ق / 1370 ش‏
3-چند حدیث در مورد زبان بخوانیم

http://www.hadith.net/post/1272

/%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8...

 

آدرس کانال وادی مقدس

/telegram.me/joincha

ادرس اینستاگرام
www.instagram.com/v

  • محمد جواد

نظرات  (۳)

مثل همیشه عالی...
پاسخ:
تشکر که سرمیزنید ومطالعه میکنید
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • به به عالی وبی نظیر

    اجرتون بامولا ...
    بسیار زیبا و جامع

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">