کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۲
  • ۰

متأسفانه فرهنگ  زشت وبیمار گونه تجمل گرایی افراطی (1)در جامعه  باعث شده که غالب خانوادها خودرا از شیرینی ولذت زندگی  بی بهره بگذارند و تمام فکر وخیال خودرا صرف پول درآوردن برای چشم وهم چشمی کنند.

ولی باید به دو نکته توجه کرد:

1-تأمین نیازهای معمول وعادی خانواده(تجمل گرایی عادی) خوب ولازم است؛ در واقع مرتب بودن واستفاده از پوششی مرتب وتمیز ویا حتی استفاده از لوازم مناسب وبا کیفیت و متناسب با عرف جامعه یک بحث ساده ومورد تأیید عقل است؛ وتأمین آنهاجزء وظایف شرعی مردان(2) محسوب میشود.

 2- بسیاری از جوانها ومردان خانواده به خاطر آشنا نبودن با وظایف شرعی خود، دچار فکر وخیالات ونگرانی هایی بی مورد می شوند، چرا که تصور میکنند اجابت کردن تمام  خواسته های  همسر وفرزندانشان را که از حد خواسته های عادی زندگی وتوان مالی خانواده بالاتر است(تجمل گرایی افراطی) وظیفه آنها است.

در حالی که در اسلام تأمین نیازهای زندگی(نفقه) در حد توان مالی مرد مطرح شده(3) وازطرفی  علاوه بر تأمین نفقه واجب خانواده، مدیریت خانواده نیز بر عهده مرد خانواده است(4)، یعنی در بعضی موارد هم که مرد خانواده توان مالی لازم را برای برآورده کردن خواسته های خانواده اش را دارد میتواند با خوش اخلاقی به طوری که به همسر ویا فرزندان خانواده  بر نخورد، طبق وظیفه تربیتی که نسبت به همسر وفرزندانش بر عهده دارد با توجه به تشخیصی که میدهد، خواسته های آنان را اجابت نکند و یا اجابت خواسته های آنان را به وقت دیگری در آینده  موکول کند.

در واقع میتوان گفت که با عمل کردن به مجموعه حقوقی که مرد خانواده در اسلام  نسبت به خانواده اش دارد، میتوان تأثیر مستقیم وقابل توجهی در از بین بردن  فرهنگ زشت تجمل گرایی در جامعه گذاشت.

 ------------------

پاورقی

1-تجمل گرایی افراطی:حالتی که باعث میشود شخص بدون توجه به فرهنگ وتوان مالی خویش ویا خانواده خویش، خواستار استفاده از امکانات غیر ضروری  وگران قیمت شود؛ وحتی در بعضی از موادر هم تغییر وسایل وامکانات  زندگی بدون اینکه نیازی برای این کار باشد به صرف چشم وهم چشمی.

2- مرد باید آنچه را که زن [برای یک زندگی متعارف] به آن نیاز دارد را برای او تهیه کند؛ مانند غذا، پوشاک، محل سکونت و وسائلى که برای و پخت و پز و نظافت و مانند آن(1)

3-«عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوف لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّوُسْعَها»(2)

«صاحب فرزند، خوراک و پوشاک آنها را به شایستگى عهده ‏دار است و هیچکس بیش از توانش مکلف نمى شود»(3)

4-« الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»(4)

«مردان بر زنان قیمومت و سرپرستى دارن»(5)

 ----------------

پی نوشت

1- تحریرالوسیله، ترجمه صص 559-560

2-سوره مبارکه بقره آیه 233

3-ترجمه تفسیرالمیزان/ سوره مبارکه بقره آیه 233

4-سوره مبارکه نساء آیه34

5- ترجمه تفسیرالمیزان/ سوره مبارکه نساء آیه34

نظرات  (۳)

  • ابوالفضل نخعی
  • :)
  • سید ابوالفضل ساقی
  • زمینه اینجا آدم رو یاد مسجد جمکران میندازه
    مطالبتون خوبه ، افراطی نمینویسین ، بعضی ها میگن تجمل گرایی نباشه و این تبدیل شده به یه شعار بی عمل
    تجمل گرایی معمولی و متعارف ، معقوله
    --------------------
    دنبال شدید
    پاسخ:
    تشکر...لطف دارید
    استفاده کردیم...

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">