کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)
«از خود حساب بکشید پیش از آنکه به حساب شما برسند واعمال خود را وزن کنید پیش از آنکه آنها را بسنجند وبرای روز قیامت خویشتن را آماده کنید»
وسائل الشیعه ج۱۶
شاید وقتی حرف از بندگی خدا ومعنویت به میان می آید ذهن غالب مردم یاد عبادت ها ونماز های طولانی وذکر گفتن با تسبیح بیافتد.
البته همه اینها کارهایی هستند که اگر کسی انجام دهد در واقع نشانگر این است که دارد خدا را عبادت میکند.
ولی در مرحله اول با بررسی احادیث وآیات قرآن کریم ودرمرحله دوم با خواندن سخنان حکیمانه علماء وعرفاء ودر مرحله سوم با مطالعه عملکرد شهداء به راحتی متوجه خواهیم شد که اساس و پایه بندگی خدا را مراقبه ومحاسبه شکل میدهد که اگر این مراقبه و محاسبه را از زندگی روزانه خود حذف کنیم، سایر عبادات ما نتیجه قابل توجه وچشمگیری نخواهند داشت.
مثلاً به حدیثی که از امام رضا(علیه السلام) نقل شده دقت کنید که حضرت چگونه وظایف اجتماعی مومنین را شمارش میکنند
حضرت رضا (علیه السلام):
« خویشتندار باشید و به پاکدامنی روی آورید ، از کوشش در راه حق بازنایستید، امانت مردم را به مردم بازگردانید ، راستگو باشید ، و با همسایگان خوش رفتاری کنید ، اینها برنامه هایی است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به خاطر آن مبعوث به رسالت شد. در قبیله ی خود نماز بخوانید تا الگوی آنان شوید، به اقوام رسیدگی کنید، از مریض عیادت نمایید، از تشییع جنازه غفلت نورزید، برای ما در میان مردم آبرو باشید، از این که با دیدن شما نسبت به ما بدبین شوند بپرهیزید، ما را در جامعه با عمل خود محبوب جلوه دهید و از این که با دیدن شما با ما دشمن شوند دوری کنید، عشق و علاقه ی جامعه را متوجه ما سازید و نارواییها را از ما دفع کنید. آنچه خوبی درباره ی ما بگویند اهل آنیم و هر چه بدی نقل نمایند از آن مبرّا و پاک هستیم . شکر مخصوص خدای جهانیان است»(بحارالانوار : 87 / 348 )
«حقیقتاً عمل به توصیه های حضرت بدون مراقبه ومحاسبه امکان پذیر نخواهد بود»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">