کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

ما درمجموعه چند مطلب سلسله مند که تکمیل کننده هم هستند و نوشته پیشرو اولین قسمت از این سلسله مباحث است  سعی بر آن داریم تا به طور تفصیلی بحثی پیرامون اهمیت وتأثیر عدل ومساوات در تربیت فرزندان داشته باشیم، چرا که بیشترین مشکلات وبداخلاقی هایی که بین فرزندانِ خانواده وحتی بین فرزند و والدین رخ میدهد غالباً به همین مسأله رعایت نکردن عدل ومساوات در بین فرزندان و گاهی اشتباه و برعکس انجام دادن آنها بر میگردد. مثلاً در جایی که باید به مساوات رفتار شود بخواهیم عادلانه برخورد کنیم ودر جایی که عدالت باید پیاده شود همه را(دختر، پسر، بزرگ، کوچک ) مساوی بگیریم وبه مساوات برخورد کنیم.


قبل از شروع بحث اجازه بدهید تا معنای عدل ومساوات را با هم بررسی کنیم

عدل:لفظى است که در حکم و معنى مساوات است و به اعتبار نزدیک بودن معنى عدل به مساوات، در آن مورد هم بکار مى‏رود(1)

معنى وسیع این کلمه عبارت است از: «قرار گرفتن هر چیز در جاى خویش » است و به تعبیر دیگر موزون بودن و متعادل بودن؛ این معنى از عدالت در تمام عالم آفرینش، در منظومه ها، در درون اتم، در ساختمان وجود انسان و همه گیاهان و جانداران حکم فرماست.

رسول اکرم(صل الله علیه وآله)

«بالعَدْل‏ قامت السّماوات و الأرض».(2)

مساوات: به طور مساوی چیزی را تقسیم کردن است.

توضیح

زن و شوهر تا زمانی که بچه دار نشدند شاید معنی خانواده و لزوم رعایت مسائل تربیتی در منزل را زیاد جدی نگیرند ودر همان حال وهوای مجردی بسر ببرند و قواعدی مانند عدل ومساوات آنچنان به کارشان نیاید؛ ولی بعد از اینکه تبدیل به یک خانواده چند نفری شدند چاره ای ندارند که یک سری قواعد تربیتی واخلاقی را در بین خانواده ومخصوصاً فرزندان رعایت کنند که مهمترین وتأثیر گذارترین این قواعد رفتار بر اساس عدل ومساوات در بین فرزندان است.

رفتار عادلانه بین فرزندان آثار آرامش بخش وپرنشاطِ محسوسی در آنها میگذارد ولی قسمت جالب کار اینجاست که کمتر کسی متوجه میشود که این نشاط وشادابی محصول رفتا عادلانه است، اگر بگوییم عدالت از مهمترین وتأثیر گذارترین و درعین حال از مظلومترین قواعد تربیتی است شاید حرف سبکی نگفته باشیم.

امام صادق(علیه السلام)

«اَلعَدلُ اَحلى مِنَ الشَّهدِ وَاَلیَنُ مِنَ الزُّبدِ وَاَطیَبُ ریحا مِنَ المِسکِ»(3)

عدالت از عسل شیرین‏تر، از کره نرم‏تر و از مُشک خوشبوتر است.

«روزی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) مردی را دید که یکی از فرزندانش را میبوسد ودیگری را نه، به آن مرد فرمود چرا عدل ومساوات را رعایت نمیکنی»(4)

رعایت نکردن عدل ومساوات در بین فرزندان آثار مخربِ ناراحت کننده ای در روحیه فرزندان خواهد گذاشت که ان شاء الله در ادامه این سری مقالات به آنها خواهیم پرداخت وآنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 


پاورقی

1- مفردات الفاظ قرآن، ج‏2، ص: 562

2-همان

3-بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏72، ص: 39

4-مکارم الاخلاق، جلد1، صفحه252

5-مطالعه بیشتر در موردنقش والدین در تربیت فرزند

http://yon.ir/4Nll

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">