کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰

یکی از مسائلی که این روزها ومخصوصاً در ایام محرم خیلی به گوش میرسد ومطرح میشود بحث وحدت بین اهل تشیع واهل سنت است  که بطور مکرّر از طرف مقام معظم رهبری وسایر مراجع مکتب تشیع، به این امر توصیه شده وحتی فتوا هم صادر شده.



دریافت
مدت زمان: 46 ثانیه

حضرت آقا در جایی فرموده‌اند:

«آن شیعه‌ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض - این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان می‌شناسیم که فقط مسئله‌شان مسئله‌ی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند - به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند، عرض می‌کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است»


از طرفی روایات شدید الحنی از ائمه اطهار(علیهم السلام) به ما رسیده که نشان دهنده شدت قبح وزشتی اختلاف افکنی بین مردم ومخصوصاً دوستان ومحبّین اهل بیت(علیهم السلام) است که دراین زمانه اختلاف افکنی در جامعه اسلامی وبین مردم نیز حتماً میتواند از مصادیق ونمونه هایی باشد که امام رضا(علیه السلام) در این حدیث شریف تذکر داده اند.

امام رضا(علیه السلام)

«لا یشتغلوا أنفسهم‏ بتمزیق‏ بعضهم بعضا فإنی آلیت على نفسی إنه من فعل ذلک و أسخط ولیا من أولیائی دعوت الله لیعذبه فی الدنیا أشد العذاب و کان‏ فی الآخرة من الخاسرین‏»(1)

«خودتان را به بدگویی و بددهنی نسبت به همدیگر و چنگ زدن به چهرۀ همدیگر مشغول نکنید. من با خودم عهد کرده‌ام، اگر کسی اختلاف افکنی کند و در این اختلاف افکنی یکی از دوستان ما را ناراحت کند او را نفرین کنم و از خدا بخواهم در دنیا شدیدترین عذاب را به او بدهد و در آخرت هم از زیانکاران باشد»

متاسفانه هستند کسانی که در عمل به این فتوا خیلی افراط میکنند ودیگر در هیچ مجلس وهیچ جمعی از اختلافاتی که بین ما وسایر مذاهب جمهور است سخن نمیگویند؛ واز طرفی هستند کسانی که بدون توجه به احادیث رسیده از  اهل بیت(علیهم السلام) وبدون توجه به فتاوای مراجع تقلید کاسه داغ تر از آش شده وبه اسم محبت ودوستی اهل بیت(علیهم السلام) به کار خودشان ادامه میدهند ودر هر مجلس وهر جمعی فریاد لعن ونفرین به راه می اندازند.

باید به این نکته توجه کرد که عمل به روایات و فتاوای مراجع دلیلی بر نداشتن اختلاف بین شیعه وسایر مذاهب جمهور نیست، بلکه برهر فرد مسلمانی لازم است که پای درس علماء بنیشند ودلایل برحق بودن مکتبش را یاد بگیرد تا بتواند معنا وروحیه تولّی وتبرّی که یکی از ضروریات دین است را در دل خود همیشه زنده نگه دارد ودر هر زمان هر مکانی بتواند راه ومسیر خودش را پیدا کند.

همانطور که گفتیم بحث وگفتگوی علمی در باره اختلافات بین مکتب تشیع وسایر مذاهب جمهور یک امر ضروری ولازم است که کلام  بزرگان ومراجع هم مؤید این حرف است.


 


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 39 ثانیه

درباره‌ی بحث علمی، اتفاقاً حضرت آقا موافق هستند. حضرت آقا موافقند که در مباحثی که اختلاف نظر علمی بین فِرَق مسلمین، بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد، صاحبنظران در نشست‌های علمی محترمانه بنشینند، سخن یکدیگر را نقد کنند، اما عالمانه، در مجامع علمی، بین اهل فن، شیوه‌اش هم همان جدال احسن باشد که به تعبیر قرآن آن‌گونه بحث علمی کردن موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، هیچ اشکالی ندارد.

آن چیزی که اشکال دارد و حرام است ایجاد تفرقه بین مسلمانان و تفرقه‌انگیزی بین جوامع اسلامی است. حضرت آقا درباره‌ی بحث علمی فرموده‌اند: «اگر می‌خواهند بحث مذهبی بکنند، هیچ اشکالی ندارد، من بحث مذهبی را هم قبول دارم، اگر دوست دارند بحث علمی مذهبی بین علما و بین صاحبان فن بکنند، بنشینند این کار را بکنند، منتها نه در منظر و مرئای مردم، بلکه در جلسات علمی بنشینند با هم بحث علمی کنند.» به هر حال اینها بحث‌های علمی و فنی است که باید در جوامع خصوصی علمی صورت بگیرد تا موجب تفرقه نشود.


پاورقی

1-الإختصاص، النص، ص: 247، ناشر: الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، مکان چاپ: ایران؛ قم‏، سال چاپ: 1413 ق

 2- مطالعه بیشتر در مورد بحث اختلاف افکنی

 http://yon.ir/2Wt6

 

نظرات  (۲)

  • علیرضا رحیمی
  • این اختلاف یعنی تضعیف خودمون در حالی دشمن منتظر نشسته...
    پاسخ:
    بله درسته....خیلی باید مراعات کرد
    احسنت..

    استفاده کردیم...
    پاسخ:
    ممنون

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">