کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰

یکی از ایرادهایی که به مکتب تشیع میگیرند این است که چرا شیعیان در این زمان که دشمنان اسلام  بیشتر از هر زمانی دنبال ایجاد تفرقه هستند دست از عقاید خود نمیکشند واز مذاهب جمهور مسلمانان پیروی نمیکنند، در صورتی که گذشتگان صالح به مذاهب جمهور متدین بوده اند وهمگی آنها به اجتهاد، امانت، عدالت وجلالت ائمه مذاهب جمهوراجماع داشته اند و مذهب آنها را عادل ترین وبرترین مذاهب میدانستند؟


جواب

1-اینکه دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه در بین مسلمانان هستند درست است، ولی این دلیل نمیشود که ما قرآن، روایات وتاریخ را نادیده بگیریم وبحث وگفتگوی علمی را برای رسیدن به "وحدت" کنار بگذاریم.

بلکه برای رسیدن به وحدت باید کاری کنیم که این مباحث وگفتگوهای علمی در جامعه طوری بازتاب نداشته باشند که باعث سوءاستفاده دشمنان اسلام شوند.

دشمنی دشمنان اسلام به خاطر قرآن است

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که اگر اسلام دشمن دارد به خاطر قرآن است، به خاطرتفکرات وعقائد ضد استکباری قرآن است، پس این پیشنهاد شما که ما را دعوت میکنید به پیروی از مذاهب جمهور آنهم با نادیده گرفتن آیات وروایات ومستندات تاریخی، نمیتواند درخواست متین ومعقولی باشد.

2-اینکه شما میگویید چرامذهب شیعه از مذاهب جمهور پیروی نمیکند؟ به دلیل این است که ما در ادلّه مذاهب جمهور با دقت ومحققانه نگریستیم ولی دلیلی که بر متابعت از آنها دلالت کند پیدا نکردیم، جز مواردی که شما در سوال ذکر کردین، که عبارت هستند از "اجتهاد، امانت، عدالت وجلالت ائمه مذاهب جمهور" که شما خوب میدانید این مواردی که ذکر کردین مخصوص ائمه مذاهب جمهور نیست ومنحصر در آنها هم نیست.

واز طرفی شما دلیلی بر برتری مذاهب خود بر مذاهب دیگر ذکر نکرده اید چرا که عقل حکم میکند که اگر قرار باشد تغییر مذهبی داده شود باید به مذهب برتر و کامل تر توجه نمود.


ادلّه برتر بودن اهل بیت(علیهم السلام)ازبزرگان مذاهب جمهور

شاید شما بگویید که دلیل شما برای برتری مذهب شیعه چیست؟

ما فقط در اینجا یک حدیث از پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) درباره عظمت وجلالت ائمه اطهار(علیهم السلام) ذکر میکنیم و به یک بحث تاریخی برای اثبات برتری مذهب تشیع از سایر مذاهب اکتفا میکنیم.

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)

«فلا تسبقوهم فتفرقوا و لا تقصروا عنهم‏ فتهلکوا و لا تعلموهم فإنهم أعلم منکم أیها الناس‏»(1)

«ازآنها(اهل بیت) پیش نیافتید که هلاک میشوید، واز پیوستن به آنها کوتاهی نکنید که نابود میشوید وبه آنها چیزی میاموزید که آنها از شما آگاهترند»

از نظر تاریخی باید عرض کنم که مسلمانان در قرن های سه گانه نخست اسلام که بهترین قرون به حساب می آیند، به هیچ کدام از این مذاهب متدین نبوده اند زیرا طبق مستندات تاریخی بزرگان مذاهب جمهور اصلاً در این دوران نبوده اند.

1-اشعری در سال 270 هجری قمری متولد و حدود سال 335 هجری قمری از دنیا رفته است.

2-احمد بن حنبل در سال 164 هجری قمری متولد ودر سال 241 هجری قمری از دنیا رفته است.

3-شافعی در سال 150 هجری قمری متولد ودر سال 204 هجری قمری از دنیا رفته است.

4-مالک در سال 95هجری قمری متولد ودر سال179 هجری قمری از دنیا رفته است.

5-ابوحنیفه در سال 80 هجری قمری متولد ودر سال 150 هجری قمری از دنیا رفته است.(2)

اما شیعه از صدر اسلام به مذهب ائمه اطهار(علیهم السلام) متدین بوده است_که اهل بیت به آنچه در خانه است  آشناتر هستند_ وغیر شیعه به مذهب وروش علمای صحابه وتابعین عمل میکردند.


پاورقی

1-بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏22، ص: 465

2-المراجعات، نامه سوم، صفحه 47

3-مطالعه بیشتر درمورد نقش شیعه درشکل گیری تفکر اسلامی

نظرات  (۱)

جامع و عالی بود...
پاسخ:
تشکر

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">