کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


هر انسانی به صورت طبیعی میتوانند دید محدودی نسبت به زندگی ومسائل مختلف مرتبط با زندگی داشته باشد، این محدودیت برای این است که هر انسان فقط در یک محیط محدود وبا یک روابط محدود زندگی خود را جلو برده.
 نهایتاً یک شخص اگر قرار باشد دید گسترده وجامع تری نسبت به مسائل داشته باشد تنها میتواند در حیطه و فضای شغلی وزندگی خود صاحب اینچنین دیدگاههای جامع وکاملتری باشد چرا که در این محیطها زندگی کرده وصاحب تجربه وشناخت شده.
با توجه به توضیحی که دادیم به من بنده حق بدهید که اگر بخواهم وارد کاری شوم ویا وارد فضای جدیدی از زندگی شوم در مرحله اول به سراغ کسی بروم که قبل از من وارد کار یا محیطی شده که من تازه الان  قصد ورود به آن کار یا محیط را دارم وبه مراتب خیلی بیشتر از من از این کار اطلاعات دارد وصاحب تجربه است.
چون بدون شک علت بیشتر شکست ها وموفق نشدن ها نشناختن ویا کم شناختن ویا شناخت اشتباه نسبت به راه ومسیری است که میخواهیم درآن قدم بگذاریم.
غالباً اکثر کسانی که مشورت نمیکنند

"خود رأی" و"خود محور" هستند،

وبه خودشان وتصمیمشان اطمینان کامل دارند.



ای برادر! یار دانایی بجوی
ماجرای مشورت با او بگوی
مشورت در کارها واجب شود
تا پشیمانی در آخر کم شود
مشورت ادراک و هشیاری دهد
عقل مر عقل را یاری دهد
می‏کند دانا درِ چاهت پدید
رأی او بر بست‏ها آرد کلید
«مولوی»
ابن عباس در تفسیر  آیه 233 سوره بقره میگوید:
وقتی این آیه نازل شد، پیامبر فرمود:

«آگاه باشید که خدا و رسولش از مشورت بی نیاز هستند، لکن خداوند آن را رحمت برای امت اسلام قرار داد. پس کسی که مشورت کند، از به راه راست شدن باز نمی ماند و کسی که آن را ترک کند، از گمراهی اش کاسته نمی شود»(1)
رسول اکرم(صلی الله علیه واله)
 «انه ما من رجل یشاور احدا الا هدی الی الرشد»(2)
"احدی در کارهای خود مشورت نمی‏کند مگر اینکه به راه راست و مطلوب هدایت می‏شود".


پاورقی
1-پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
2-تفسیر نمونه، ج‏20، ص: 462
3-مطالعه بیشتر در مورد مشورت

نظرات  (۲)

  • محمدرضا سلمانیان‌نژاد
  • بسیار بسیار از تذکذات شما ممنونم
    پاسخ:
    خواهش میکنم
  • محمدرضا سلمانیان‌نژاد
  • تذکرات

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">