کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

برای ملاقات و شرفیابی به محضر عالم عظیم الشأن، عارف صمدانی، مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی رحمه الله مشهور به سعادت پرور به بهانه های مختلفی به درب منزل ایشان مراجعه می کردم. به طور مثال یکی از بهانه ها نوشتن کتاب در خصوص مرحوم آیت الله انصاری همدانی بود. که مرحوم پهلوانی مع الوصف دائماً می فرمودند:

بنده چیزی نمی دانم. مرحوم اقای انصاری را نیز دوبار ملاقات و خدمتشان رسیدم. بیش از این بلد نیستم.

اما از آنجا که خوشبختانه یا متأسفانه نسبت به ملاقات با اولیای خدا عطش خاصی دارم، مجدداً مراجعه می کردم ولی مطلوب حاصل نمی شد و فقط از محضرشان بیش از تماشای چهره ی ملکوتی ایشان که البته آن هم به سرما زیاد بود (جمال چهره تو حجت موجه ماست) نصیب نمی شد، تا اینکه به مناسبتی، مطلب محضر یکی از اولیاءالله عرضه شد. ایشان فرمودند این دفعه برو بگو: «فلانی گفت نم پس بده».

بار دیگر آمدم منتهی این بار چون از نماز آیت الله بهجت می آمدیم، دو نفر از طلاب محترم همراه من شدند. بعد که رسیدیم منزل ایشان مطلب عرض شد، فرمودند داخل بیایید.

رفتیم و در محضر ایشان نشستیم معظم له سرشان را پایین انداختند و سکوت کردند. بنده نیز سکوت اختیار کردم چرا که:

در حریم عشق نتوان دم زد از گفت و شنود

زانکه آنجا جمله اعضاء چشم باید بود و گوش

ولی یکی از همراهان شروع کرد به صحبت نمودن و شکوه و گلایه از نبودن اساتید و عارفانی همچون: امام، مرحوم ملکی، مرحوم قاضی و بی کس شدن طلبه ها و…، گرچه ایشان اشتباه کردند که در محضر آیت الله پهلوانی که خود از آن طایفه و در آن مرتبه قرار داشتند شکوه و گلایه نمودند.

ولی حضرت آقا بعد از سخنان آن سالک عجول بی فکر در آن زمان، سر مبارکشان را بلند کردند و جمله ای فرمودند، هنوز که هنوز است اثر آن جمله در قلب و ذهن ما مانده است و عرق شرمندگی اش خشک نشده است فرمودند:

درد نیست و گرنه طبیب هست.

لحظاتی بعد از این جمله عرض کردم: حضرت آقا! رخصت، در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.


برگرفته از کتاب فیض حضور تألیف  حجت الاسلام و المسلمین سیّدعباس موسوی مطلق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">