کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


واقعیت این است که زندگی روزمره وصبح تا شب دنبال خواسته ها وآرزوها دویدن باعث شده که حال غفلت و بی توجهی نسبت به عالم بالاتر ونظام احسن به اکثر ما دست بده ودیگر خودسازی وتزکیه نفس را امری بعید ودوراز دسترس تصور کنیم.
همین بی توجهی ها وانس گرفتن ما با این عالم خاکی است که باعث شده شور وشوق حرکت به سوی خدا وتوجه به عالم قدس در سینه ما هر روز کمرنگ تر وضعیف تر از دیروزوغفلت ها وبی توجهی ما به حقایق وواقعیت های در جریان زندگی هر روز بیشتر و پر رنگ تر از دیروز در زندگی ما خودش را نشان بدهد.
ولی باز هم با این شرایط خداوند ما را به حال خودمان رها نکرده و "از یک طرف با قرار دادن ضعف وناتوانی های بسیار در خلقت انسان واز طرف دیگر با ایجاد مشکلاتی در مسیر زندگی او " تصویری از رحمانیت وربوبیت خود را به ظهور رسانده تا بدین وسیله دلهای پر از آلودگی وغفلت بندگانش رابرای لحظه ای هم که شده متوجه عالم قدس ومعنویت خودش کند ولذت خضوع وخشوع وبا خدا بودن را به بندگانش بچشاند.


«وَما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُون»(1)
«وما هیچ پیغمبری به هیچ شهر و دیاری نفرستادیم مگر آنکه اهلش را به شداید و محن مبتلا ساختیم تا به درگاه خدا تضرع و زاری کنند»


تمثیل

تا حالا شده از شکستن چیزی خوشحال بشین؟

چند روز پیش تو خونمون یه ظرف بلور افتاد شکست، اولش خیلی ناراحت شدم و می خواستم هر طور شده بچسبونمش، ولی بعد که به تیکه های شکسته نگاه کردم، دیدم یه ظرفی با اون نظم و زیبایی چه جالب به این بی نظمی تبدیل شده؛ اگه نمی شکست من این بی نظمی رو به وضوح نمی دیدم؛ این عدم نظم زیبا نبود، قابل استفاده هم نبود، دیگه موجودیت خودش رو از دست داده بود.

یه چیز دیگه هم یاد گرفتم؛ حواس پرتی من باعث شد، اون ظرف بشکنه؛ یعنی زمانی که داشتم ازش استفاده می کردم و اون داشت به من خدمت می کرد، من حواسم پیش اون نبود، و این عدم حضور من تو اون مکان باعث شد ظرف زیبا به وسیله ای بی ارزش تبدیل بشه؛ خوب این تجربه قشنگی بود، اگه نمی شکست من این صدای زیبای شکستن رو هم نمی شنیدم و شاید هیچوقت به شکستن چیزی از این زاویه نگاه نمی کردم و بعد خنده ام گرفت، گفتم:چه خوب شد شکست؛ بعد گفتم یه جور دیگه هم میشه به موضوع نگاه کرد که آیا شکستن همیشه درد آوره؟ چرا مجنون از شکستن ظرفش توسط لیلی خوشحال میشه؟ و میگه:

اگر با من نبودش هیچ میلی
چرا ظرف مرا بشکسته لیلی

 گاهی مسائل و مشکلات و موانع و حتی بیماری هایی که ما تو زندگی داریم یه نشونه از توجه معشوقمون به ماست.


پاورقی
1-سوره مبارکه اعراف،آیه94

2-فلسفه رنجها و بلاها و مشکلات چیست؟

  • محمد جواد

نظرات  (۶)

تعابیر و مثالهای خوبی بودن، ممنون :)
پاسخ:
خواهش میکنم
ممنون که سر زدین
  • نـــای دل
  • با این مشکلات اقتصادی و...

    معلومه حواس پرتی دارن انسان...

    سپاس...
    پاسخ:
    مشکلات اقتصادی سخت است ولی وقتی به ادعیه وروایات نگاه میکنیم میبینیم که ملاک روزی تقوا ودوری کردن از گناه مطرح شده

     میتونید به مطلب زیر نگاهی کنید
    http://vademoghadas.blog.ir/1395/09/15/shab
  • بالای آسمان
  • قشنگ و عاشقانه بود
    ممنونم از شما
    پاسخ:
    خواهش میکنم

    ظاهراً فقط شعر آخرش رو خوندی ها
  • سیّد محمّد جعاوله
  • پست خوبی بود
    متشکرم.
  • بالای آسمان
  • بدبین نباش! برادر گُلم
    من حتی میام جواب نظرمم می‌خونم
    (لبخند)
    پاسخ:
    قربون شما
  • علی اسمعیلی
  • لذت بردیم خیلی زیبا بود تشکر

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">