کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
«افْعَلُوا الْخَیْرَوَلَاتُحَقِّرُوا مِنْهُ شَیْئاً فَإِنَّ صَغِیرَهُ کَبِیرٌ وَ قَلِیلَهُ کَثِی»(1)
«کارخیررا انجام دهید وچیزی از آن را دست کم نگیرید زیرا کوچک آن بزرگ است وکم آن بسیاراست.»
به صورت کلی ملاک تشخیص "کم وزیاد"، "بزرگی وکوچکی"، "مهم بودن یا کم اهمیّت بودن" برای بیشتر انسانها همان معیاری است که در زندگی دنیا وامورعالم ماده وجود دارد.
مثلاً اسکناس پنجاه تومانی در عالم ماده در مقابل اسکناس صد هزار تومانی حرفی برای گفتن ندارد وخیلی کمتر است؛ ویا انسان هشتاد ساله درعالم ماده در مقابل انسان یک ساله خیلی بزرگتر است.
ولی در"عالم معنویت" ملاک ومبنا چیز دیگری است وکاملاً متفاوت از عالم ماده است، لذا ممکن است عده ای اشتباهاً بخواهند با ملاکی که در عالم ماده وجود دارد در مورد کار خیر قضاوت کنند که بدون شک در قضاوتشان اشتباه خواهند کرد.
به همین دلیل امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام)در حدیث شریف کسانی که طبق مبنای عالم ماده تفکّر میکنند را مخاطب خود را قرار داده است و به تعبیر دیگری با آنها اینگونه سخن گفته است
«کارخیررا انجام دهید وچیزی از آن را(درعالم ماده)دست کم نگیرید زیرا کوچک آن(درعالم ماده) بزرگ است(در عالم معنا وآخرت) وکم آن(درعالم ماده) بسیاراست(درعالم معنا وآخرت)»


نکته

ملاک در کار خیر"اخلاص در عمل" است وآنچه که بزرگی وکوچکی "عمل خیر" را رقم میزند "میزان ودرجه اخلاص" آن کاراست؛ پس کارهای کوچکی که با "اخلاص بالا" در عالم ماده انجام گرفته اند، در عالم آخرت بزرگتر از کارهای بزرگی هستند که با "اخلاص پایین" در عالم ماده انجام گرفته اند.


پاورقی
1-وسائل الشیعة، ج‏1، ص 118
2-کار خیر را کوچک نشمارید

نظرات  (۱)

  • منتـــظر المـهـدی۳۱۳
  • خیلی جالب و مفید بود ممنونم ازتون
    پاسخ:
    الحمد الله
    لطف دارید

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">