کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


امام علی(علیه السلام)
«ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ»(1)
«میوه خودپسندی و غرور، دشمنی و کینه توزی است!»
طبیعی است که وقتی کسی دچارخودپسندی میشود وغروراو را میگیرد انتظار دارد که همه با محور قرار دادن و توجه کردن به عقائد وتوانایی های او کارها را جلو ببرند ونوع برخورد خود با او را تنظیم کنند.
غالباً در ابتدایی ترین حالات این صفات رذیله، اشخاص مبتلا به آن به صورت واضحی دوست دارند خودنمایی کنند و چشم ها را به طرف خودشان خیره کنند، ولی وقتی با کسانی روبرو میشوند که با توجه به "آن شخصیت خیالی که برای خودشان ساختند" با آنها رفتار نمیکنند، همین امر باعث میشود که کینه کسانی که با او برخورد مناسب نکرده اند را به دل بگیرند.
طبق حدیث شریف درحالات و مراتب مختلفی که برای این صفت رذیله وجود دارد، ثمره ومیوه های متناسب با همان درجه نیز وجود دارد که در مرتبه پایین تر به صورت کینه ورزی ظهور میکند و در صورت درمان نشدن این صفت رذیله خدای نکرده ممکن است به بهانه های کوچک، به صورت دشمنی ها و ناراحتی های بزرگ بین دو دوست ویا دو خانواده نیز ظهور کند.


راهکارهای درمانی

خود پسندی وغرور یک گناه باطنی است و بهترین روش وکلید اصلی درمان آن در ترک گناهان ظاهری است، ودر مرحله دوم در مورد بعضی از افراد مطالعه احوالات انسانهای موفق و سر بلند برای کنترل روحیه خودپسندی وغرور میتواند مؤثر واقع شود.


پاورقی
1-میزان الحکمه، ج ۷، ص ۴۷
2-عُجب و غرور انسان را کافر می کند

نظرات  (۵)

عُجب، عَجب کاری می کند!!
پاسخ:
بله واقعاً ایمان خراب کنه
  • علیرضا امیدیان نسب
  • :)
    سپاس...
  • منتـــظر المـهـدی۳۱۳
  • بسیارعالی 

    ممنونم
    عالی بود ممنون

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">