کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

نقطه تمرکز


روزی پسر بچه ای در خیابان سکه ای یک سنتی پیدا کرد. او از پیدا کردن این پول ،آن هم بدون هیچ زحمتی ، خیلی ذوق زده شده . این تجربه باعث شد که بقیه روزها هم با چشمهای باز ، سرش را به سمت پایین بگیرد (به دنبال گنج) !!!

او در مدت زندگیش ، 296 سکه 1 سنتی ، 48 سکه 5 سنتی ، 19 سکه 10 سنتی ، 16 سکه 25 سنتی ، 2 سکه نیم دلاری و یک اسکناس مچاله شده 1 دلاری پیدا کرد . یعنی در مجموع 13 دلار و 26 سنت . در برابر به دست آوردن این 13 دلار و 26 سنت ، او زیبایی دل انگیز 31369 طلوع خورشید ، درخشش 157 رنگین کمان و منظره درختان افرا در سرمای پاییز را از دست داد . او هیچ گاه حرکت ابرهای سفید را بر فراز آسمان ، در حالی که از شکلی به شکل دیگر در می آمدند ، ندید . پرندگان در حال پرواز ، درخشش خورشید و لبخند هزاران رهگذر ، هرگز جزئی از خاطرات او نشد
از ویژگی های ذاتی انسان تمرکز کردن بر یک مطلب است که باعث میشود تمام حواس و قدرت او در آن مطلب صرف شده و توجهش از مسائل دیگر منصرف باشد . از دستورات خداوند متعال در قرآن، تمرکز گرفتن و یادآوری نعمتهای الهی است، که اثرات مثبت بسیار سازنده ای بر نفس دارد .
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ»

اى مردم، نعمتى را که خدا بر شما ارزانى داشته است یاد کنید. آیا جز خدا آفریننده دیگرى هست که شما را از آسمان و زمین روزى دهد؟ خدایى جز او نیست، پس چگونه از حق منحرفتان مى‌کنند؟(سوره مبارکه فاطرآیه3)
در این آیه خداوند متعال به مردم دستور میدهد تا نعمتهای خداوند را یاآوری کنند و در پرسشی توبیخی از آنها دلیل بی توجهی و انحرفشان را میپرسد .
در سفارش دیگری خداوند پس از برشماری بعضی نعمتهایش بر پیامبر اکرم، در پایان از او میخواهد نعمتهای الهی را بازگو کند (وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث)ْ و از نعمت پروردگارت سخن بگوى.(سوره مبارکه الضحى،آیه11)
جالب است که هیچ جا سفارش نشده فقر و مصیبتها و درد ها به تنهایی مورد یاد آوری قرار بگیرد بلکه اگر جایی این گونه مسائل منفی نیز به عنوان یادآوری مطرح شده، نقطه اتصال آنها با لطف الهی که موجب رفع مشکل شده مورد نظر بوده مثل این آیه «وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»(سوره اﻷنفال 26)

و به یاد بیاورید زمانی که گروهی کوچک و ضعیف در زمین بودید و از ربوده شدن ترسان بودید پس خداوند شما را پناه داد و با نصرت خود شما را قدرتمند ساخت و از طیبات به شما روزی کرد شاید سپاسگذار باشید
راز این سفارشات در این است که یادآوری مشکلات و سختی ها انسان را دچار یاس و ناامیدی میکند و یاد آوری نعمتهای الهی در دل او ،نهال محبت خداوند که سرچشمه زیبایی و خوبیهاست را به وجود می آورد چنانچه در روایتی از حضرت داوود اینگونه آمده 
 رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ لداوودَ علیه السلام : أحْبِبْنی و حَبِّبْنی إلى خَلْقی . قالَ : یا رَبِّ ، نَعَم أنا اُحِبُّکَ ، فکیفَ اُحَبِّبُکَ إلى خَلْقِکَ ؟ قالَ : اذْکُرْ أیادِیَّ عِندَهُم ، فإنَّکَ إذا ذَکَرْتَ لَهُم ذلکَ أحَبّونی(1)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند عزّ و جلّ به داوود علیه السلام فرمود: مرا دوست بدار و نزد خلقم نیز محبوب گردان. داوود عرض کرد: پروردگارا! من که دوستت دارم اما چگونه تو را نزد بندگانت محبوب گردانم؟ فرمود: نعمتهایى را که به آنان داده ام گوشزدشان کن که اگر خوبیهایم را یادآورشان شوى مرا دوست خواهند داشت.
تمرکز کردن بر مشکلات و چیزهای حقیر انسان را از زیبایی ها دور کرده و جلوی پرواز روح را میگیرد .

برای پیگیری محبت الهی به لینک زیر مراجعه کنید

mohabat


1-قصص الأنبیاء : ص266
  • mohamad mohamad

نظرات  (۱)

خیلی عالی بود
تشکر
پاسخ:
خواهش میکنم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">