کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

کرامت جذاب

از داستانها زیبا درباره کرامات امیر المومنین علی علیه السلام این حکایت است :

عمار یاسر میگوید : روزی در یکی از راههای اطراف مدینه با فاصله دنبال امیرالمومنین علیه السلام بودم که ناگهان دیدم گرگی سیاه و سفید با یالهای بلند با سرعت به سمت امیر المومنین علیه السلام حرکت میکند تا اینکه به جایی رسید که ایشان و دو فرزندش حسن و حسین بودند . گرگ پوزه اش را بر زمین گذاشت و گونه هایش را به خاک می کشید و با پنجه اش به سمت امیر المومنین علیه السلام اشاره میکرد . علی علیه السلام دعاکرد و فرمود «خدایا زبان گرگ را بر من باز کن تا با من سخن بگوید » ، ناگهان گرگ با زبانی گویا گفت : السلام علیک یا امیرالمومنین و حضرت در پاسخ او فرمودند و علیک السلام ، از کجا می آیی ؟ گرگ پاسخ داد از سرزمین کافران زشت کردار . حضرت فرمود به کجا میروی ؟ گفت به شهر پیامبران نیک رفتار . حضرت فرمود برای چه کاری ؟ گرگ گفت امده ام تا دوباره با شما عهد وپیمان ببندم . حضرت فرمود : گویا شما یک بار بیعت کرده و پیمان بسته اید !  گرگ گفت حکایتی دارم : مدتی پیش از آسمان ندایی آمد که حیوانات جمع شوند . ما در منطقه ای از فلسطین جمع شدیم و پرچم های سرخ و سبزی نصب و منبری از طلا آورده شد .جبرئیل بر آن بالا رفت و سخنرانی بلیغی کرد که از آن قلبها پر از درد و چشم ها پر  اشک شد . سپس گفت : ای حیوانات ، خداوند متعال ، محمد را به سمت خود فراخوانده و او این دعوت را پذیرفته و از دنیا رفته است . او پس از خود علی ابن ابی طالب را جانشین خود قرار داده و به شما دستور داده تا با او بیعت کنید . پس ما حیوانات همگی گفتیم شنیدیم و پذیرفتیم مگر گرگ ها که حق تو را نپذیرفتند و معرفت تو را انکار کردند .

ناگهان امیرالمومنین علیه السلام فرمود وای برتو ، گویا از جنیان هستی ؟ گرگ گفت من نه جن و نه انس  هستم . من گرگ شریفی هستم . حضرت سوال کردند : تو چگونه شریف شده ای در حالی که گرگ هستی ؟ گرگ گفت شرافت من به خاطر این است که از شیعیان شما هستم . پدرم خبر داد من را که من از اولاد گرگی هستم که فرزندان یعقوب او را شکار کردند و تهمت خوردن یوسف را بر او زدند . [1]

از معجزات امیرالمومنین علی علیه السلام سخن گفتن با حیوانات بوده است و این معجزه در موارد متعدد ، در مورد حیوانات مختلف ذکر شده است  . اصل سخن گفتن با حیوانات وحشی معجزه ای است که در قران برای انبیا گذشته همچون داوود و سلیمان علیهما السلام بیان شده است[2] و این قدرت برای اولیا الهی قابل خدشه نیست . در کتاب مفاتیح الجنان هفت زیارت برای کسی بخواهد امیر المومنین علیه السلام را زیارت کند ذکر شده که در زیارت هفتم اینگونه امده است : السلام علی مخاطب الذئب » یعنی سلام بر صحبت کننده با گرگ . این زیارت از امام صادق علیه السلام نقل شده و نشان میدهد حکایت صحبت کردن امام علی علیه السلام از معجزات مشهور و مورد اعتنا بوده که در متن زیارت ایشان ذکر شده است .

برای آشنایی بیشتر با داستان های زندگانی امام علی علیه السلام میتوانید به اینجا مراجعه کنید .


[1] بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏41، ص: 239

[2] النمل : 16 وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتینا مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبینُ

  • mohamad mohamad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">