کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

راه بهشت شدن !

 

امیال و خواسته­ های درونی انسان اصلی ترین عامل به حرکت در آوردن او برای کار و تلاش هستند ، و حاصلی که بدست می آورد در راستای همان امیال و خواسته هاست ، به عبارت دقیق تر می توان گفت ویژگی نفس ناطقه مجرد انسان این است که به هر چیزی توجه داشته باشد با آن سنخیت پیدا می کند ، لذا انسان به هر چیزی نظر قلبی داشته باشد حقیقت وجودش همان خواهد بود .

         ای برادر تو هـمـان اندیشه‌ای       ما بقی تو استخوان و ریشه‌ای

گر گلسـت اندیشه تو گلشـنی       ور بود خـاری تو هیمه گلخنی

[1]

 

انسان به هر عالمی توجه کند، در آن عالم حضور خواهد داشت ، اگر به دنیا توجه کرده و در شهوات آن خود را غرق کند ، حقیقتت وجودش تمثلی از دنیا و شهوات خواهد بود و اگر به آخرت و نعمت های بهشت توجه کند ، نفسش در آخرت تجلی پیدا کرده و بهشتی می شود و اگر به خدا و خدا گونه ها توجه کند حقیقت وجودش الهی شده و قابلیت اتصاف به اسماء و صفات الهی را پیدا می کند .

انسان موجودی است که هیچ گاه کارخانه وجودش تعطیلی ندارد و در طول شب و روز ،خواب و بیداری ،اوقات غفلت وآگاهی ولو در خانه خود نشسته و جسمش ساکن باشد ،دائما با نیت و اندیشه و خواسته هایش در حال ساختن وجود خود است .

 اگر به گل فکر کند، گل و اگر به خار فکر کند، خار خواهد بود ، اگر نیت سوء داشته و مثلا بخواهد چاهی برای مردم بکند و یا  خاری بر سر راهشان قرار دهد، وجودش مانند چاه تاریک و مثل خار خشن می شود. اما اگر نیت کار خیر و قصد سود رساندن به دیگران داشته باشد ولو در واقع قدرت آن کار را نداشته باشد ، درونش رَوح و ریحان و بهشت پرنعمت می شود !

این چنین انسانی خودش بهشت می شود نه این که بخواهند بعد از مرگ و قیامت او را به بهشت ببرند .

 خداوند متعال در وصف حال آنان که در مسیر قرب الهی با تمام جان و دل کوشیده اند می­فرماید :

﴿فَأَمّا إِنْ کانَ مِنَ اَلْمُقَرَّبِینَ* فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ﴾[2]  پس اگر او(انسان) از مقرّبان باشد، رَوح و ریحان و بهشت پرنعمت است!

خدای متعال در وصف آنان که جزء مقربین شده اند نمی­فرماید تنها به آنها گل و ریحان و بهشت می­دهم ، گرچه این­ها را هم می­دهد اما این­ها در درجه­ی پایینی هستند. خداوند می­فرماید خود ذات ایشان روح و باغ بهشت می شود که این مقام بالاتری از خود بهشت و نعمتهای اوست . یک مرتبه انسان را به بهشت می­برند و یک مرتبه نیز خود انسان بهشت می­شود ، این کجا و آن کجا !!

پس ای دوست ببین که به چه فکر می کنی و در طلب چه چیزی سرمایه وجود خود راخرج می کنی ! ببین که آیا حیات ابدی تو بازیچه امیال و بازی های کودکانه ات قرار گرفته یا قدر آن را دانسته و برای تعالی بخشیدن به آن تلاش می کنی .

انسانی که به این معانی معرفت دارد پای فیلم های چنین و چنان سینما و تلویزیون و هالی وود نمی نشیند و به جای فکر آخرت و فتح قله های معنوی در به در کوچه و خیابان و آرایشگاه و بازارها نخواهد بود.

خوشا به حال آنان که این گونه اند .

از خدا بخواهیم ما را نیز از آنان قرار دهد


تهیه و تنظیم خادم الاسلام احسان ثابت  در ‏25/‏04/‏2017 04:30 ب.ظ

 

────────────────────────────

[1] (مثنوی معنوی دفتر دوم بخش 9 ) 

[2] ( سوره واقعۀ ، آیه 88و89 )

  • احسان ثابت

اخلاق

بهشت

خود سازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">