کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

برخی افراد مسلمان زاده که معرفت کاملی  به احکام و معارف دین ندارند اشکال کرده و می گویند دین اسلام خیلی سختگیرانه عمل کرده ! پس ما در این دنیا چه لذتی می توانیم ببریم ؟

این افراد هیچ معرفتی به اصل دنیا و حیات آدمی ندارند ، ایشان نمی دانند که دنیا خانه آسایش انسان نیست بلکه آسایش راحتی تماما در سرای آخرت است که خدای متعال در حدیث قدسی به داود علیه السلام  فرمود :

«وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا»[1] « راحتى و آسایش را در بهشت قرار داده‏ام، اما مردم آن را در دنیا مى‏ جویند و نمى ‏یابند».

حال که چنین است انسان راحت تر می فهمد که چرا خدای متعال دنیا را دار سختی قرار داده است که امیرالمؤمنین علیه السلام  در مورد دنیا فرمود :

«دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ»[2] دنیا خانه ای پیچیده شده با سختی هاست .

 

پس روشن شد که در این دنیا قرار نیست انسانهایی که خدای متعال در مسیر انسانیت سیرشان می دهد روی راحتی زیادی به خود ببینند بلکه دنیا بستری برای تمرین و تلاش و سختی کشیدن است تا با این سختی ها راهی را که هیچ یک از موجودات عالم هستی نتوانستند بروند او برود که این سیر در سایه مجاهده و مبارزه با دوست داشتنی ترین دستگاه وجود آدمی که همان نفس است می باشد.

بنابر این دین برنامه مبارزه با نفس است ، مبارزه با برخی از علاقه ها و دوست داشتنی هایی که طبع انسانی به آن علاقه دارد .

خدای متعال در مقام تعریف حقیقت دین می فرماید :

﴿إِنَّ اَلدِّینَ عِنْدَ اَللّهِ اَلْإِسْلامُ [3]دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است.

و تحقق این تسلیم شدن در برابر خدای متعال در زمانی است که چیزی مخالف اراده الهی وجود داشته باشد و انسان با آن مبارزه کند و تسلیم حق شود .

آن چیزی که با خواست و اراده الهی مخالفت دارد همان چیزی است که میل حیوانی انسان به آن تمایل دارد و آن چیزی نیست جز هواهای نفسانی انسان که باید با آنها مبارزه کند و در این راه مبارزه با آنها سختی بکشد .

اصلا خدا انسان را به نحوی خلق کرده که او میل به خلاف اراده الهی داشته باشد تا با مبارزه و مقابله کردن با آنها حقیقت دین داری را در جان خود پیاده کرده و به آسایش ابدی در سرای آخرت برسد .

این جاست که روشن می شود چرا چادر سر کردن برای خیلی از خانوم ها و کنترل چشم و حدّ زدن به شهوت های دوران جوانی برای خیلی ها  این قدر سخت است . دلیلش این است که خدای متعال این امیال را در وجود ما قرار داد تا ما با تحصیل علم و فهمیدن راه مبارزه با آن امیال در مقابلشان بایستیم و با این کار حقیقت دین را در جان خود پیاده کنیم . پس دین همان برنامه مبارزه با هواهای نفسانی ما انسانهاست ، ظاهرش سخته اما باطنش آسایش و راحتی ابدی !

این جاست که باید بگردیم هر چیزی که خیلی دوستش داریم را بر اساس دستورات دین با خواست خدا تطبیقش بدیم تا سر از وادی انسانیت در بیاوریم و الا ما فرقی با ... نخواهیم داشت . ────────────────────────────

[1] (عدة الداعی و نجاح الساعی، ص:179)

[2] (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 348)

[3] (سوره آل عمران ، آیه 19 ) 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">