کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


ازدواج و تشکیل خانواده یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی یک انسان رخ می‌دهد و می‌توان گفت که یکی از نادرترین اتفاقاتی است که همین انگیزه، جوان و نوجوان را به تلاش و جدیت وا‌می‌دارد(1) و باعث می‌شود یک جوان به خاطر تحصیل آن به‌صورت جدی شروع به کار و تلاش کند و آن روحیه تنبلی و بی‌خیالی زمان مجردی را در خود کنترل و با آن مبارزه کند.
ازدواج و تشکیل خانواده فایده‌ها و آثار زیادی دارد و به دست آوردن این فوائد و نتایج عالی از ازدواج مشروط به شناخت و آگاهی کافی در بحث ازدواج و تشکیل خانواده است.
نمی‌گوییم همه ولی خیلی از کسانی که در ازدواج به مشکل برخورده‌اند و با همسر خودسازگاری ندارند به خاطر این است که هنوز متوجه نشده‌اند که یکی از حکمت‌های خداوند در ازدواج، زیر پا گذاشتن انانیّت و نفسانیت زوجین(نظرات و علایق شخصی) در مقابل خواسته‌ها و نیازهای معقول (وحتی در مواردی غیر معقول) همسر و فرزندان، برای رسیدن به یک محیط آرام و پرنشاط در خانواده است؛ چراکه خیلی از مشکلات و ناآرامی‌ها در خانواده به خاطر کوتاه نیامدن افراد و زوجین از خواسته‌ها و علایق شخصی خود است.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شاید مبارزه با نفس و نفسانیت در خانواده مقدمه‌ای است که خداوند انسان را برای بندگی خودش آماده کند، چراکه ما در مقابل امر خداوند نیز نباید از خود نظر و سلیقه شخصی نشان دهیم.


مرا پیر دانای مرشد شهاب
دو اندرز فرمود، بر روی آب
یکی آنکه بر خویش خوش‌بین مباش
دگر آنکه بر خلق بدبین مباش
سعدی


پاورقی
1-ابراهیم امینی، جوان و همسرگزینی، ص 31

  • محمد جواد

حکمت ازدواج

نظرات  (۲)

احسنت

عالی بود
پاسخ:
تشکر
الحمد الله
  • سیّد محمّد جعاوله
  • سلام
    عیدتون مبارک.
    پاسخ:
    سلام
    همچنین، عید شما هم مبارک

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">