کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


علم و دانش بدون شک از پرارزش‌ترین و سنگین‌ترین سرمایه‌هایی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد و بدون شک برکات و اثرات وجود یک انسان عالم و دانشمند در یک جامعه قابل‌مقایسه با برکات و اثرات دیگرافراد جامعه نخواهد بود.
این جریان علم و دانش و حکمت در یک جامعه است که می تواند، تاریکی‌های جهل و نادانی، کدورت‌های ناشی از اختلاف نظرات بین افراد، سوءتفاهم‌ها و بسیاری از مشکلاتی که در جامعه در اثر ناآگاهی و بی‌اطلاعی وجود دارد را برطرف ‌کند.
ولی در بسیاری از موارد باوجود اینکه از زبان یک مؤمن و بنده واقعی خداوند جز خیر و حکمت خارج نمی‌شود،  عده‌ای هستند که از روی عناد یا لجبازی و یا به هر دلیل دیگری شروع به ایراد گرفتن و شبهه پراکنی می‌کنند و نه‌تنها با انسان مؤمن و عالم وارد بحث و گفتگو می‌شوند، بلکه به هر روشی هم که شده از قبول و اعتراف به‌راستی و درستی ادعای انسان عالم و مؤمن شانه خالی می‌کنند.
درست است که وظیفه اول هر عالم و دانشمندی آگاهی دادن و خارج کردن مردم از تاریکی‌های جهل و نادانی است، ولی وقتی در راستای انجام و پیاده کردن این وظیفه الهی با افرادی معاند و لجباز روبرو شدند، با توجه به حدیث شریفی که از رسول اکرم(صلی‌الله علیه واله)به ما رسیده متوجه می‌شویم که در این هنگام وظیفه تغییر می‌کند و رها کردن و سکوت در مقابل فرد معاند و لجباز در اولویّت قرار می‌گیرد.
شاید حکمت اینکه رسیدن به کمالِ ایمان را پروردگار مشروط به رها کردن جدال لفظی در این لحظه از بحث و گفتگو کرده، فشاری است که نفس مؤمن در این لحظه به او وارد می‌کند تا حتماً در بحث غلبه کند و حرف حقش را به کرسی بنشاند.
رسول اکرم(صلی‌الله علیه واله)
«لا یستکمل عبد حقیقة الایمان‏ حتی‏ یدع‏ المراء و ان کان محقّا»(3)
«هیچ عبدی درایمان به کمال نمیرسد تاجدال لفظی را رها کند هر چند حق با او باشد»


پاورقی
1-الحیاة / ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص522

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">