کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

راه وصول به لقاء الهی که غایت سیر بشر در عالم هستی است با سختی های فراوانی همراه است ، که خدای متعال آن را تقدیر تمامی انسانها قرار داده و فرمود :

﴿یا أَیُّهَا اَلْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ﴾ [1]  ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!

تمامی انسانها چه مومن و چه کافر در نهایت همگی به سوی لقاء الهی حرکت می کنند ولی مومن خدا را ملاقات می کند در حالی که با عنایات و رضایت الهی رو به رو شده و با نظر لطف خویش به او می نگرد اما کافر با سخط  و عذاب الهی رو به رو شده و حضرت حق هیچ اهمیتی به او نداده و از رحمت خویش دورش می دارد .

باید قبول کرد که راه وصول به خدای متعال سخت است و همه افراد بشر مجبور اند آن را تحمل کنند اما مومن سختی ها رابه جان خریده و از آنها نردبانی برای وصول به مقامات عالیه استفاده می کند در حالی که کافران و منافقان از سختی های سازنده فرار کرده و به سختی هایی که ایشان را گرفتار عذاب و نقمت الهی می کند روی می آورند .

انسانهای بی تدبیر بسیاری در دنیا برای این که بخواهند به خیال خود سختی و گرفتاری های دنیا را برطرف کنند خود را نسبت به آنها به غفلت می زنند . یعنی کاری می کنند که فراموش کنند دنیا سرایی است پیچیده شده با سختی ها که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود «الدنیا دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ»[2]

اما مومنان حقیقی که واقعیت هستی را قبول کرده اند همواره تمام سختی های مربوط به عمل به دستورات الهی را به جان خریده و آن را با شیرینی تحمل می کنند چرا که جاذبه کمال و شیرینی لقاء الهی دلهایشان را ربوده و خیره یوسف وار به سوی قتلگاه خویش حرکت می کنند.

آری! مومنان از سختی ها فرار نکرده و خود را نسبت به آنها به غفلت نمی زنند بلکه با ایجاد فهم و شعور درباره این که به کجا خواهند رفت در خود نسبت به تحمل سختی ها شوق ایجاد می کنند ، امام سجاد علیه السلام  چه زیبا فرمود :

« إِلَهِی فَاجْعَلْنَا مِمَّنِ اصْطَفَیْتَهُ لِقُرْبِکَ وَ وَلَایَتِکَ وَ أَخْلَصْتَهُ لِوُدِّکَ وَ مَحَبَّتِکَ وَ شَوَّقْتَهُ إِلَى لِقَائِکَ وَ رَضَّیْتَهُ بِقَضَائِکَ وَ مَنَحْتَهُ بِالنَّظَرِ إِلَى وَجْهِکَ وَ حَبَوْتَهُ بِرِضَاکَ وَ أَعَذْتَهُ مِنْ هَجْرِکَ وَ قِلَاک‏ وَ بَوَّأْتَهُ مَقْعَدَ الصِّدْقِ فِی جِوَارِکَ وَ خَصَصْتَهُ بِمَعْرِفَتِکَ وَ أَهَّلْتَهُ لِعِبَادَتِکَ وَ هَیَّمْتَهُ لِإِرَادَتِکَ وَ اجْتَبَیْتَهُ لِمُشَاهَدَتِکَ وَ أَخْلَیْتَ وَجْهَهُ لَکَ وَ فَرَّغْتَ فُؤَادَهُ لِحُبِّکَ وَ رَغَّبْتَهُ فِیمَا عِنْدَک‏»[3]  ای خدا ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیده‌ای و خالص برای عشق و محبتت نموده‌ای و به لقایت مشتاق و به قضایت خوشنود نموده‌ای و نعمت دیدارت را به او عطا کرده‌ای و برای مقام رضایت برگزیده‌ای و از برای فراق و هجرانت در پناه خود گرفته‌ای و در جوار خود در نشیمنگاه عالم صدق و حقیقت او را جای داده‌ای و به رتبه معرفتت مخصوص گردانیده‌ای و لایق پرستش خود نموده‌ای و دلباخته محبت و برگزیده برای مشاهده خویش گردانیده‌ای و یک جهت روی او را بسوی خود آورده‌ای و قلبش را از هر چه جز دوستی توست خالی ساخته‌ای و او را راغب به آنچه نزد توست گردانیده‌ای .

 

خوشا به حال آنانی که به این حقائق توجه دارند نه این از آن ها غافل شوند .

────────────────────────────

[1] (سوره انشقاق ، آیه 6)

[2] (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 348)

[3] (مناجاۀ المحبین-بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏91، ص: 148)

  • محمد جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">