إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

نظرات  (۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

گوش فرا دھید ای اھل دین ، چه عالم و چه عامی :

آنچه را که شما گناه می نامید من آن را عذاب می دانم : دزدی ، زنا
، دروغ ، جفا ، وقاحت و خشونت . اینان اجتناب ناپذیرند ، اینان معلولند .
گناھان شما در سر شماست در ذھنیّت و شیوۀ نگرش و قضاوت و
برنامه ریزی و آرزوھا و باورھا . و اعمال نادرست شما محصولجبری این نوع ذھنیّت است و شما به ھر شیوه ای که بخواھید ازبروز آن جلوگیری کنید به ناگاه از درب دگری از شما صادر می شودو رسوایتان می سازد یعنی به جبر شما را بسوی صدق می کشاند وباطنتان را ظاھر می کند . وامّا بذرھای گناھان کبیره را در ذھن شمامتذکّر می شوم :
ھر آرزوئی در ظرف دنیا ، اندیشۀ آزادی ، آرزوی به محبوبیّت در نزد
دیگران ، تفسیر ایثار گریهای خویشتن ، خود را از سائرین برتر دانستناز ھر حیث ، وظائف غریزی را در شأن خود ندانستن ، به غیر ازخود را علّت سرنوشت خود دانستن ، جدائی و شکست و مرگ و ناداریرا ناحق دانستن و بالاخره از تنھائی گریختن .

***** *** **** *******

پاسخ:
جمله اول که گناه را اجتناب ناپذیر خواندید کاملاً واضحه اشتباهه.

جمله دوم هم که در همه وجود داره و در دستورات دینی که توصیه به مراقبه و محاسبه شده در واقع فایده اصلی مراقبه در مرحله اول جلوگیری از ظهور اخلاق زشت و در مرحله دوم اصلاح اخلاق زشتمان است.

به صورت اجمالی کلیاتی از متن قابل تأمله  ولی در جزئیات و تعیین مصادیق قلم به دقت حرکت نکرده

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">