کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

درخت تواضع

درخت تواضع
یکی از خصلت های زیبای انسانی که می تواند در زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار باشد #تواضع است، تواضع یعنی انسان از انجام دادن کارهای به ظاهر کوچک شرم نکند و خود را از دیگران بزرگتر نبیند.

امام باقرعلیه السلام در تعریف تواضع اینگونه فرموده اند: التَّواضُعُ الرِّضا بِالمَجلِسِ دُونَ شَرَفِهِ، وأن تُسَلِّمَ علی‏ مَن لَقِیتَ، وأن تَترُکَ المِراءَ وإن کُنتَ مُحِقّا( ) تواضع یعنی انسان در مجلس به جایگاه کم راضی باشد و به هرکس که برخورد کرد سلام کنند و جدال و بگو مگو را ترک کند اگرچه حق با او باشد. بنابراین اگر زن و مرد متواضع باشند بسیاری از بگومگوها ریشه کن می شود زیرا به فرموده امام باقر علیه السلام انسان فروتن جدال را ترک می کند حتی جایی که حق با اوست.


تواضع یک درخت است که اگر در وجود زن و مرد ریشه بگیرد میوه های آن در زندگی مشترک نمایان شده و خود و دیگران از ثمرات آن بهره مند می شوند. در حدیث شریفی از امام علی علیه السلام آمده : ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبّةُ، ثَمَرَةُ الکِبرِ المَسَبَّه(۲) یعنی میوه تواضع،‌ #محبت و میوه #تکبر، ناسزا شنیدن است . با این حساب فایده دیگری که زن و مرد از تواضع می برند این است که محبت بین آن دو فزونی می گیرد. اگر زن خود را از شوهرش بالاتر نبیند در رفتار و گفتارش تاثیر دارد مثلا به او دستور نمی دهد، او را با #ادب صدا می زند و احترام او را حفظ می کند و همینطور مردی که زنش را کوچک نبیند، با او اینگونه رفتار می کند و این رفتارها محبت را در دل دوطرف عمیق می کند.


در روایت دیگر از امیرالمومنین علیه السلام آمده : بِخَفضِ الجَناحِ تَنتَظِمُ الامورُ(۳) یعنی با تواضع و #فروتنی امور #منظم و منضبط می شوند . با این روایت معلوم می شود تواضع می تواند به #نظم و #آرامش خانه نیز کمک کند . به عنوان مثال اگر زن خانه دار بر اثر کسالت برخی کارهای منزل را انجام نداده باشد، اگر شوهر متواضع باشد، بدون دعوا و درگیری آنها را انجام می دهد و همین مسئله باعث می شود نظم خانه حفظ شود. 
#همسرداری
(۱): میزان الحکمة ؛ ج‏13-عربی ؛ ص215
(۲) :میزان الحکمة ؛ ج‏13-عربی ؛ ص220
(۳)میزان الحکمة ؛ ج‏13-عربی ؛ ص221 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">