کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

تاثیر #رسانه ها بر همسرداری

انسان موجودی است که خواسته های او ارتباط مستقیمی با آنچه می بیند دارد، در حدیث شریفی از امام علی علیه السلام در مورد تاثیر چشم بر خواسته ها اینگونه آمده:« العَینُ بَریدُ القَلب‏ »۱ یعنی چشم راهنمای قلب است به عبارت واضح تر هرچه که چشم ببیند،‌ قلب آن را دنبال می کند زیرا چشم همچون راهبری، #قلب را جهت دهی می کند. 

با این حساب خواست و #توقعات قلبی انسان با آنچه که او میبیند رابطه مستقیمی دارد.
در روزگار قبل از تولد رسانه، خواسته های انسان ها بسیار محدود بود، شاید داشتن یک حجره تجارت، یک همسر و یک خانه خشتی نهایت آروزی جوانان بود ولی در زمان ما به دلیل اینکه چیزهایی که میبینیم و می شنویم بسیار متفاوت شده، خواسته ها و توقعات ما هم متفاوت شده. 

در زندگی مدرن، خواست ها و رفتار های ما فقط از رفتار اطرافیان ما نشات نمی گیرد و ما تحت تاثیر عناصری هستیم که می توانیم همه آنها را در مجموعه رسانه قرار دهیم. رسانه ها یعنی آن چیزهایی که می رسانند، رساننده مطالب بسیار زیاد و متنوعی به ما هستند و در قالب های مختلف، صوت، تصویر و متن ذهن ما را تسخیر می کنند.
وقتی مدام خانه های لوکس را در رسانه ها به چشمان ما وارد می شود سطح توقع زن و مرد در زندگی شخصی آنها متفاوت می شود و سعی می کنند به این حد از زندگی برسند چون پایین تر از آن را اصلا زندگی نمی دانند یا وقتی فیلم ها همیشه از زندگی مشاغلی همچون پزشکی و کارمندی ساخته می شوند، مردانی که شغل های دیگری دارند اعتماد به نفس خودشان را از دست می دهند و ممکن است از طرف همسرشان مورد تحقیر قرار بگیرند در حالی که هر شغلی در حال خدمت به جامعه و ارزشمند است. دیدن چهره های دلربا نیز می تواند سطح توقع زن و مرد را بالا ببرد، زنانی که به عنوان بازیگر و مجری انتخاب می شوند همیشه با گریم و چهره های گشاده دیده می شوند در حالی که بسیاری از مردان، همسرانی به مراتب نازیباتر از این افراد دارند و همین مسئله باعث می شود از همسر خود آنگونه که هست راضی نباشند . 
عکس این قضیه نیز وجود دارد یعنی زنان ما وقتی صورت های گریم شده و بدن های متناسب مردان تلویزیون را می بینند از همسران خود که بعضا هیکل ها چاق یا نافرم دارند دلزده می شوند و آنها را مجبور می کنند تا برای بهتر شدن زندگی به بدنسازی و تناسب اندام روی آورند در حالی که شوهران آنها شاید نه پول و نه زمان کافی برای ورزش های تناسب اندام داشته باشند. 

با این حساب باید بگوییم یکی از مسائلی که ریشه بسیاری از مشکلات زن و مرد ها در زندگی مدرن است سطح توقعی است که رسانه ها برای آنها ایجاد کرده اند از مدرک گرایی گرفته تا مسکن، چیدمان منزل، پوشش، خوراک، شغل، 
ماشین، ابزا آلات آشپزخانه، و حتی نحوه حرف زدن و تعامل نیز در محدوده تاثیر گذاری رسانه هاست و تا مادامی که این معضل حل نشود پرداختن به برخی از تکنیک های همسرداری بیشتر یک تسکین دهنده موقت است. 
#همسرداری

(۱): میزان الحکمة ؛ ج‏12 ؛ ص232

  • mohamad mohamad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">