کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۳
  • ۰

«وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا»(1)

«و فرزندان خود را از ترس فقر مکشید، ما آنان را و خود شما را روزى مى‏دهیم، و کشتن آنان خطایى بزرگ است»

آیه شریف به صراحت بیانگر بینش زشت و مشرکانه کسانی است که از ترس فقر، در درجه اول اقدام به فرزندار شدن نمیکنند ودر درجه دوم حالا که خداوند به آنها فرزندی عنایت کرده او را میکشند؛ چرا که خیال میکنند روزی دهنده فرزندانشان خودشان هستند واگر تعداد خانواده زیادتر بشود آنها دچار فقر خواهند شد، وابرویشان خواهد رفت.

خداوند در آیه شریفه، بالاترین حالت، که کشتن انسان زنده است را به تصویر کشیده و با لحنی تند خطاب به کسانی که از ترس فقر فرزندان خود را میکشند گفته که «من آنان وخودشما را روزی میدهم».

در واقع پروردگار عالم با قید«شما را-والدین- روزی میدهم» به صراحت ناتوانی وبی چارگی پدر ومادر فرزند را در بدست آوردن روزی خودشان مطرح کرده و همچنین همین قاعده را در مورد فرزند نیز مطرح کرده که، او هم یکی مثل شما است که من او را روزی میدهم، وشما خیال نکنید که  قادر به بدست آوردن روزی خودتان هستید چرا که سلامتی، کار،مشتری ویا هر چیزی که برای رسیدن روزی به شما لازم است در تحت مدیریت من است وشما فقط باید بندگی کنید.

یکی از نکته هایی که میتوانیم از این آیه بدست بیاوریم این است که ترس از فقر(2) محصول وسوسه شیطانی است و ثمره ای جزء هلاکت وبدبختی ندارد.

چه بسا کسانی که وضع مالی خوبی داشته اند وبا اینگونه تفکرها موجب شده اند تا پرودرگار درهای نعمت و روزی وبرکت را به روی آنان بسته نگاه دارد.

 ---------------------

پاورقی

1-سوره مبارکه اسراء/آیه31

2-امیرالمومنین علی(علیه السلام)

«أهلک‏ الناس‏ اثنان‏ خوف الفقر و طلب الفخر»

«هلاکت مردم در دو چیز است:1-خوف ار فقر 2-فخر فروشی»

منبع: بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏69، ص: 39 ناشر: دار إحیاء التراث العربی‏مکان چاپ: بیروت‏سال چاپ: 1403 ق‏

4-مطالعه بیشتر در مورد کنترل جمعیت
www.tebyan.net/newin

نظرات  (۲)

  • نـــای دل
  • زیبا بود..

    احسنت..
    پاسخ:
    تشکر
    عالی بود

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">