کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

امام باقر(علیه السلام)

«یَا بُنَیَّ اصْبِرْ عَلَى‏ الْحَقِ‏ وَ إِنْ کَانَ مُرّا»(1)

«ای پسرم بر حق صبر کن هرچند تلخ باشد»

در ادامه بحث قبلی در مورد حدیث شریف

...حالا در مرحله دوم وقتی تعریف ما از حق روشن شد به راحتی میتوان با بیان یک مقدمه  به علت توصیه حضرت به صبر پی برد.

اگر ما قبول کنیم که مجموعه دستورات و توصیه های بر حق خداوند در کلیّات تأمین کننده سعادت ما در دنیا وآخرت هستند پس بهترین گزینه صبر وتحمل حق است هر چند بر خلاف میل ما باشد.

جمله آخر پاراگراف بالا مقدمه این بحث ما و تفسیر قسمت دوم حدیث، وقتی که حضرت میفرمایند:بر حق صبر کن "هر چند تلخ باشد" خواهد بود، چرا که "میل ما اگر بر خلاف حق باشد نشانه تعلقات ووابستگی ما به امورفانی وزود گذر دنیوی خواهد بود" پس در نتیجه اگر به ما حقیقت را عرضه کنند چون بر خلاف میل ما وخواسته های قلب ما است طبیعتاً برای ما تلخ خواهد بود.

ودر قسمت آخرحدیث اگر بخواهید از چرایی تحمل این تلخی سوأل کنید؛ شاید جوابش این خواهد بود که عقل ما "بصورت نظری" باطل بودن وفانی بودن امور غیر حقیقی را متوجه شده ولی در طرف مقابل قلب ما تسلیم عقل ما نشده واگر بخواهیم چیزی را بر خلاف میل قلبیمان قبول واجرا کنیم برای ما تلخ خواهد بود؛ ولی واقعیت این است که ما برای عاقبت به خیری چاره ای جز تزکیه وتهذیب وخودسازی نداریم. پس امام باقر(علیه السلام) که طبیبان اصلی انسان هستند نسخه این بیماری قلب را برای ما بیان کرده اند وآن نسخه چیزی نیست جز تحمل حق وصبر در مقابل حقیقت هر چند تلخ وبر خلاف میل قلبی ما باشد تا بدینوسیله این صبر واستقامت کفاره ای شود برای اشتباهات ما که در نتیجه آرام آرام تیرگی وتاریکی قلب ما را برطرف کند تا به مرور زمان با نورانی شدن قلب از حقیقت وعمل به حقیقت لذت ببریم هر چند تمام دنیا بر علیه ما باشند.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

--------------------

پاورقی

1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 91، ناشر: دار الکتب الإسلامیة، مکان چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1407 ق‏

2-آیا حق تلخ است؟

http://yon.ir/QBC9

  • محمد جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">