کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۲
  • ۰

چطور میشود؟!


«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ َ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»(2)

هان ای مردمی که ایمان آوردید در آنجا که هوای نفس وادارتان می‏کند تا به انگیزه دشمنی، بنا حق شهادت دهید به خاطر خدا قسط را بپا بدارید، و دشمنی با اشخاص و اقوام شما را به انحراف از حق نکشاند، عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک‏تر است، و از خدا بترسید که خدا از آنچه می‏کنید با خبر است.


وادی مقدس

اگر قرار باشد مؤمن با غیر مؤمن فرقی داشته باشد، اگر قرار باشد دیندار با غیر دیندار فرقی داشته باشد، اگر قرار باشد نظام اجتماعی سیاسی در اسلام با نظام اجتماعی سیاسی در نظام غیر اسلامی فرقی داشته باشد تنها و تنها این تفاوت در پیاده کردن عدل وقسط در جامعه وافراد پیرامون ما خواهد بود.

چطور میشود کسی مؤمن باشد و در تصمیم گیریها وقضاوتها کدورت ها،حسادت وبغض های درون سینه اش را دخالت بدهد.

چطور میشود مسئولی دیندار باشد و در تقسیم "بیت المال وحقوق ملّت" بر اساس جهت گیریها وتمایلات حزبی عمل کند.

مگر غیر از این است که مؤمن هر چند هم در درون سینه خود رذائل اخلاقی داشته باشد ولی بر اساس مراقبه وبر اساس علمی که نسبت به رذائل اخلاقی دارد جلوی تاثیری گذاری این رذایل اخلاقی را در رفتارش خواهد گرفت.

مگر غیرازاین است که وقتی شخص دینداری به ریاست ومقامی میرسد در واقع باید اجرا کننده آرمانها و خواسته های ملّتش باشد و در تصمیم گیری و سیاست گذاریهایش تمایلات حزبی ودوستانه خود و حتی دشمنی وکینه های خود را دخالت ندهد.


برخورد بر اساس هوا و هوس یکی از مشکلات جامعه دینی

یکی از مهمترین مشکلاتی که در  جامعه دینی با آن میتوانیم روبرو شویم این است که مدیران وخواص جامعه تمایلات وجهت گیریهای حزبی ومنافع شخصی خود را ملاک قرار دهند بر اساس قسط عمل نکنند وسهم وحقوق  افراد گزینش شده را بیشتر از آنچه که باید داشته باشند در اختیارشان بگذارند واز طرفی سهم وحقوق ناحقی که بین مسؤلین وافراد گزینش شده تقسیم شده را از آنها نگیرند وبه بیت المال بر نگردانند.

قاعده این است که مردم دیندار ومؤمن بعد از اینکه به اشتباه خود پی بردند توبه میکنند وامور خود را اصلاح میکنند، ولی اگر غیر از این رفتار شود و شاهد توبه وبرگشت آنها نباشیم واز طرفی ببینیم  که حرام خدا را در عمل انجام میدهند وبشنویم  که در گفتار اسمش را تغییر میدهند واز

توضیحات واصطلاحات مختلف علمی برای به حق جلوه دادن دزدی ها و اختلاس ها وپایمال کردن مال مردم استفاده میکنند

به نظر شما چه مشکلی میتواند وجود داشته باشد؟

نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزارودویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود (عجل‌اللَّه‌تعالی فرجه‌الشریف و جعلنااللَّه فداه) است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟

«الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً».

نمیگویید که

«یملأ اللَّه به‌الارض دیناً».

این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟ اگر چه قسط و عدل متعلّق به دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اوّلین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجبترین کارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه - را برای قسط و عدل میخواهیم؛ برای این‌که در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عدّه‌ای محروم و مظلوم واقع نشوند. در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است. چطور میشود به این قضیه بیاعتنایی کرد؟(2)


پاورقی
1-آیه ۸ سوره مبارکه مائده

2-بخشی از بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی ۱۳۷۶/۰۴/۲۵
3-مطالعه بیشتر در مورد عدل وقسط

نظرات  (۳)

  • محمدرضا سلمانیان‌نژاد
  • إن شاءالله روزی میرسه که همه‌ی مسئولین افرادی شایسته خواهند بود
    پاسخ:
    ان شاءالله

    متاسفانه امروزه جوری شده که با ریش و یقه سه سانتی میپوشه...

    از طرف دیگه 8 هزار میلیارد اختلاس میکنه...!؟
    پاسخ:
    بله متاسفانه از اطمینان مردم سوئاستفاده میکنند

    طبق فرمورده امام خامنه ای بعضاً ساده لوح هستند وبعضاً مغرض
  • علی نوجوان
  • سلام علیکم
    با عرض خسته نباشید
    جنگ جنگ تا پیروزی


    پاسخ:
    همینطوره انقدر باید از حسین ومکتب حسین گفت تا مردم بیدار شوند

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">