کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۲
  • ۰

رسول اکرم(صلی اللّه علیه واله)

«انَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوْبَ عِبادِهِ عَلَى حُبِّ مَنْ أَحْسَنَ الَیْها، وَ بُغْضِ مَنْ أَساءَ الَیْهَا»(1)

«خداوند دل‏ها را در تسخیر محبت کسى قرار داده که به او نیکى کند، و بر بغض کسى قرار داده است که به او بدى کند»

با هر دین ومذهبی هم که باشی، با هر مرام و فرهنگی هم که باشی؛اگه انسانی، اگه مثل بقیه مردم میشنوی، میبینی، احساس داری و... نمیتونی حس محبّت و توجهی که در دلت ایجاد میشه، نسبت به یک شخص دیگری، وقتی که داره به تو محبّت واحسان میکنه رو نادیده بگیری یا انکار کنی.

بحث تواضع قلب انسان وقتی که متوجّه احسان وکرم میشود یک بحث فطری است، اصلاً قابل انکار نیست.(2) چرا که جنس قلب انسان، جنس محبّت است، جنس لطف است، جنس اخلاق است.

ولی نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که:

ظهور این محبّت برای افراد مختلف فرق دارد، مثلاً اگه بخواهی محبّت خودت رو به کسی نشون بدی اول باید ببینی طرف مقابلت از چه چیزی خوشش می آِید یا از چه چیزی بدش می آید.

این دقت نظر برای این است که غالب مردم قلبشون تحت تاثیر آنچیزی است که چشمشون میبیند، یعنی اگر با چشمشون چیزی رو ببینند که از آنچیز خوششان می آید قلبشون هم در مقابل آنچیز نرم میشود ولی اگربرعکس باشه، یعنی چشمشون چیزی راببیند که خوشایند آنها نیست، طبیعتاً قلبشون هم تحت تاثیر قرار میگیره وهمین سطحی نگری ایی که در غالب مردم وجود داره باعث میشه خیلی ها متوجه اون محبت واردتی که پشت این لطف واحسان وجود داره نشوند.

این نکته را گفتم چون بدون شک اگر بخواهی از قاعده ای که در حدیث بالا برای تسخیر قلوب مطرح شده استفاده کنی به احتمال زیاد در نحوه بروز دادن وبه ظهور رساندن محبّتی که در قلبت وجود دارد به چالش خواهی افتاد.


بنده حلقه به گوش، ار ننوازی برود

لطف کن لطف، که بیگانه شود حلقه به گوش

سعدی


 این خود درسی است برای همه ما که اگر می خواهیم فرزندان، همسران، دوستان و شاگردان ما پا به پای ما بیایند و همراهی و همدلی با ما کنند باید رحمت ومحبت و لطف را از یاد نبرده بلکه آن را سر لوحه رفتار خود سازیم. محبت و احسان چیزی است که حتی حیوانات هم حس می کنند.

اگر می بینید در سیرک ها حیوانات درنده ای مثل شیر مطیع و فرمانبردار می شوند از آنروست که از صاحب خود محبت دیده اند. یکی می گفت: خود دیدم که کسی قطعه ای گوشت به حیوانی می داد و آنگاه دستی بر سر او می کشید و بعد هم با اشاره از او می خواست که معلق بزند، و می زد.(3)


پاورقی

1-تحف العقول، صفحه 37

2-مگر اینکه جدای از آنچیزی که از احسان وکرم در ظاهر میبینیم از غرض ونیّت دیگری که در پشت پرده وجود دارد آگاه باشیم که بحث در این حالت خارج ازمطلب ما است.

3-بخوان-حجة الاسلام محمد رضا رنجبر،ص68-69

4-اسلام دین محبّت

  • محمد جواد

تسخیر قلب

ظهور محبت

نظرات  (۲)

  • بالای آسمان
  • واقعا هرچند آسونه اما سخت هم هست
    ان شاءالله بتونیم عمل کنیم
    پاسخ:
    بله همینطوره

  • نـــای دل
  • تشکر از این مطلب زیباتون..
    پاسخ:
    لطف دارید

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">