کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰

پاکه عزیزم پاکه!


تو هئیت نشسته بودم و رفت وآمد یکی از دوستام به دستشویی نظرم رو جلب کرد، بعد از دفعه آخر که برگشت یک جوری که بی ادبی هم نباشه ازش سؤال کردم که مشکلی پیش اومده؟
گفت حاج آقا چند روزی است که بعد از بول کردن یک رطوبتی ازم خارج میشه که خیلی ذهنم رومشغول کرده ومدام برای اینکه لباسم نجس نمونه میرم تطهیرش کنم.
گفتم بعد از بول کردن استبراء(1) هم میکنی؟
جواب داد بله.
گفتم اگه استبراء میکنی دیگه لازم نیست تطهیر کنی چون رطوبتی که بعد از استبراء از انسان خارج میشود و مشکوک به بول است، حکم بول را ندارد، و از طرفی تطهیر هم فقط زمانی لازم است که یقین داشته باشی که رطوبت خارج شده بول است.
امام خامنه ای(حفظه الله)
اگر بعد از استبراء رطوبتی خارج شود که بول بودن آن مشکوک باشد، حکم بول را ندارد و محکوم به طهارت است، و بررسی و جستجو در این‌باره لازم نیست.(2)


پاورقی
1-عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول (ادرار) انجام می دهند بدین ترتیب که سه مرتبه با انگشت وسط (انگشت بزرگ) دست فاصله بین مقعد تا بیضه ها(خشتک) را فشار می دهند برای آسان تر شدن کار انگشت شصت بالای آلت قرار گیرد سپس سه مرتبه از بیضه ها تا سر آلت (حشفه) را فشار می دهند و آخر سه مرتبه هم سر آلت را فشار میدهند با این کار باقی‌مانده قطرات بول از آلت خارج می شود.
2-استفتاءات،س 92

  • محمد جواد

احکام استبراء

نظرات  (۲)

  • منتـــظر المـهـدی۳۱۳
  • خیلی ممنونم ازشما
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    ممنونم بابت اینکه دنبالم کردید ....

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">