کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


قلب کودکی که تازه متولد شده حدود 140 بار در دقیقه می تپد.

قلب یک انسان بالغ در هر دقیقه 76 بار در حال استراحت می تپد.

قلب انسان در طول یک عمر صد ساله حدود 5000 میلیون بار می تپد.

قلب نهنگ حدود 7 بار در دقیقه می تپد.

قلب فیل حدود 46 بار در دقیقه می تپد.

قلب گربه حدود 240 در دقیقه می تپد.

چرخ ریسک با وزن حدود 8 گرم دارای قلبی است که 1200 بار در دقیقه می زند.[1]


از راههایی که به شدت بر تقویت روحیه توحید تاثیر دارد مطالعه و پیگیری آیات آفرینش خداوند متعال است . توصیه خداوند متعال در قرآن کریم برای این تحقیق مبارک، اینگونه است : «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی‏ أَنْفُهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ...[2] » یعنی به زودی نشانه هایمان را که در آفرینش و در وجود شان است را به آنها نشان خواهیم داد تا برای آنها واضح شود وجود خداوند و حکمت او حقیقت است . توحید به معنای شناخت صرف خداوند متعال نیست بلکه توحید یک ملکه نفسانی است که شخص به شناخت خود اعتقاد قلبی نیز دارد . به همین جهت است که مشکلات رفتاری موحدین اکثرا از جهت نفس شناخت خداوند متعال نیست بلکه از عدم اعتقاد قلبی و سکون نفس نسبت به شناخت عقلی است  همان چیزی که امیر المومنین علیه السلام اینگونه از آن تعبیر می کنند « هرکس خداوند را بشناسد از محرمات پرهیز میکند »[3] یعنی هرکس شناخت واقعی و عمیق پیدا کرده باشد جلوی نفس را میگیرد و چیزی که ما از انجام گناه مومنین می بینیم به خاطر عدم شناخت نیست بلکه از عدم شناخت عمیق است به عبارتی همه مومنین و یا حتی غیر مومنین به اصل وجود خداوند علم دارند اما این علم تا چه مقدار در قلب آنها نفوذ کرده محل تفاوت درجات آنهاست . به نظر میرسد از چیزهایی که برای عمق دادن به دانسته های توحیدی لازم است ، پیگیری آیات آفرینش الهی است ، زیرا ذات خداوند متعال با حواس ظاهری درک نمیشود و فقط قدرت عقل و توجه به بحثهایی همچون دلالت و علت و معلول است که میتواند پرده از خالق هستی بردارد لذا در فرایند تحقیق در نشانه های خلقت خداوند متعال  ؛ شخص در زمان طولانی معلول های متفاوت یک علت را بررسی کرده و با نگاه عمیق به هر کدام از آنها ، پی به ویژگی ها و صفات سازنده او میبرد و همین مسئله کم کم باعث شدت باور او به موضوع میشود .


از راههای ساده و کم هزینه برای بررسی آیات آفرینش، تماشای فیلم های مستند از حیات حیوانات یا رازهای آفرینش آسمان و زمین است که بحمدلله کفار در این زمین برای ما تلاش هایی را انجام داده اند و ما بدون گرفتاری و صرف هزینه های زیاد ، میتوانیم از تصاویر و جزئیات بسیار زیبای آفرینش الهی در سراسر دنیا مطلع شویم . البته شرط استفاده صحیح از این فیلم های این است که از بعضی کلماتی که در دوبلاژ به کار رفته صرف نظر کرده و جایگزین آن را در ذهن قرار دهیم مثلا وقتی گوینده میگوید « طبیعت، دمای چند هزار درجه ای را در اعماق زمین قرار داده است » منظور او از طبیعت را به خداوند متعال ترجمه می کنیم .

برای مطالعه بیشتر در مباحث توحید، میتوانید به کتب فلسفی مثل آموزش فلسفه اثر استاد مصباح یزدی و همینطور کتاب توحید صدوق که روایاتی از توحید را جمع آوری کرده مراجعه کنید .


[1] سایت اطلاعات عمومی

[2] فصلت : 53

[3] عن امیر المومنین علیه السلام: مَن عَرَفَ کَفَّ. غرر الحکم: ح7645

  • mohamad mohamad

نظرات  (۲)

  • علیرضا امیدیان نسب
  • :))))
  • منتـــظر المـهـدی۳۱۳
  • بسیارعالی ، سپاس
    پاسخ:
    قربونت منتظر

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">