کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

 

اگر می خواهیم به همه خیرهای عالم هستی یک جا دست پیدا کنیم و لذت همه نعمت های بهشتی را درهمین دنیا تجربه کنیم تنها راهش این است که بمیریم ! البته مردن از حیات پست حیوانی و میراندن هواهای نفسانی ، این کار شدنی است به همین دلیل امیر المومنین علیه السلام فرمود : 

«أَخْرِجُوا مِنَ‏ الدُّنْیَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ »[1]  قبل از آن که به مرگ طبیعی بدن هایتان را از دنیا خارج کنند ، قلب هایتان را از آن خارج کنید .

برای محقق شدن این امر مقدمات بسیاری لازم اند که اصلی ترین آنها عشق  و محبت به خدای متعال  و خدا گونه هاست .

اگر با کسب معرفت به خدا و خداگونه ها ، مقدمات عاشق شدن را فراهم کردیم ، می توانیم بر تمامی لذت های نفسانی و خیالی غلبه کرده و قله های عظیم عالم هستی را فتح کنیم .

این جاست که در مناجات شعبانیه می خوانیم :

«إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلَّا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی‏ لِمَحَبَّتِک‏َ» [2] ای خدا من قدرتی که از معصیت باز گردم ندارم مگر آن وقتی که تو به عشق و محبت مرا بیدار گردانی.

یعنی تنها با محبت خداست که می توان از دام های تیره و تار نفس و شیطان و تعلقات عالم پست حیوانی که در عالم عشق و محبت همگی آنها معصیت اند نجات پیدا کرد .

پس بیایید کاری کنیم تا خورشید عشق الهی در مملکت وجودمان طلوع نموده و تمام ظلمت ها را از بین ببرد و بتوانیم تمام خیرات عظیم را در عالم هستی بدست بیاوریم .

 

بمیرید بمیرید از این عشق بمیرید             از این عشق چو مردید سماوات بگیرید [3]

 

وقتی که سر دوراهی حق  و باطل ، خدا و نفس قرار گرفتیم اگر از  سر عشق الهی راه حق را انتخاب  کردیم در همان لحظه کشته شده ایم ، کشته عشق !

اینجاست که به موت ارادی رسیده و چون شهید راه عشق الهی شده ایم خدا نیز ما را مقیم بارگاه رزق لا یزال خود نموده و تا ابد ما را مهمان خانه به خانه خود می گرداند .

سبحان الله تعالی عما یصفون . 

 

پس بیایید با مبارزه با هواهای نفسانی ، بر اساس دستورات شریعت الهی ، قبل از این که به مرگ طبیعی روح از جسممان مفارقت کند  بمیریم :

« مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا» قبل از آن که بمیرید ، بمیرید!

────────────────────────────

[1] (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 321)

[2] (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 686)

[3] مثنوی معنوی 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">