کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

 

بسیاری از مسلمانان و معتقدان به معاد بر این باورند که عذاب های قیامت همگی از سوی خداست و خدا بی رحمانه آنان را از سر کینه و دشمنی عذاب می کند .

باید گفت این عقیده باطل و مردود است چرا که عالم قبر و قیامت ظرف ظهور ملکات نفسانی و دارایی های اخلاقی آدمی است، درقیامت بیماری های نفس آدمی تمثل یافته و حقیقت او بر اساس دارایی های معنوی اش تمثل و صورت می یابند ، لذا انسانهایی که دارای رذائل اخلاقی هستند آن رذائل حقیقتشان را شکل می دهند ، بر همین اساس حدیثی وارد شده است که :

معاذ بن جبل در منزل ابو ایوب انصاری، نزدیک رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بود. بعد معاذ از ایشان درباره آیه :

﴿ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً[1] روزی که در «صور» دمیده می‌شود و شما فوج فوج (به محشر) می‌آیید!

 سوال کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « یَا مُعَاذُ سَأَلْتَ‏ عَنْ‏ عَظِیمٍ‏ مِنَ‏ الْأَمْرِ»[2]ای معاذ! از موضوع بزرگی پرسش کردی و اشک از چشمان مبارک آن حضرت صلی الله علیه و آله جاری شد؛ سپس فرمودند:  روز قیامت امت من در ده گروه مختلف محشور می شوند که خداوند سبحان حساب این ها را از سایر مسلمانان جدا کرده است. آن ها عبارتند از: 

1. بعضی از آنان که به صورت میمون وارد صف محشر می شوند؛ 

2. بعضی چون خوک وارد می گردند؛ 

3. عده ای واژگون می آیند؛ 

4. گروهی کور و سرگردان وارد صف محشر می شوند؛ 

5. بعضی کر و لال، در حالی که فاقد عقل و شعورند، در قیامت حاضر می گردند؛ 

6. عده ای زبان های خود را می جوند، به گونه ای که چرک و لعاب از دهانشان جاری است و تمام اهل محشر از بوی آن نفرت دارند، و خودشان را دور می نمایند؛ 

7. بعضی با دست و پای قطع شده وارد محشر می شوند؛ 

8. عده ای در حالی که آویزان به تنه و ستون هایی از آتش اند، می آیند؛ 

9. بعضی بوی گندشان از بوی مرده بدتر است؛ 

10. گروهی با پیراهن بلند و چرب و چسبیده به پوستشان محشور می شوند.(156)

بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: 

اما کسانی که به صورت میمون محشور می شوند، به خاطر این است که در دنیا نمام و سخن چین بوده اند؛ 

و افرادی که به صورت خوک وارد صف محشر می شوند، به خاطر این است که مال حرام می خوردند و از راه حرام زندگی می کردند؛ 

 و کسانی که واژگون محشور می شوند، این ها در دنیا ربا خوار بوده اند؛ و اما اشخاصی که کور محشور می شوند؛ آن ها در دنیا به ناحق حکم می کرده اند؛ 

و کسانی که کر و لال هستند، برای این است که نسبت به اعمالشان از خود راضی و خودپسند بودند؛ 

اما کسانی که زبان خود را می جوند، علما و قضاتی بودند که گفتارشان با عملشان یکی نبود و به آنچه خود می گفتند عمل نمی کردند؛ 

و افرادی که دست ها و پاهایشان قطع شده بود، همسایه آزار بودند؛ 

و کسانی که به ستون های آتشین آویزان بودند، سخن چین ها و افراد چاپلوس بودند که اخبار مردم را برای پادشاهان ظالم می برند؛ 

 و اشخاصی که بوی بدتر از مردار داشتند، در زندگی همیشه دنبال شهوت رانی و لذت بردن و اسیر و ذلیل شهوات بودند و تمام هم و غمشان شکم و شهوت بود و حق خداوند، مانند خمس و زکات را نمی دادند؛ 

 و کسانی که پیراهن بلند و چرب و روغنی بر تن داشتند افرادی بودند که در دنیا خود را از دیگران بالاتر می دانستند و از خود راضی و متکبر بودند

 

این امور همگی تمثل اخلاقیات و ملکات سوء نفسانی افراد است که برخواسته از رذائل اخلاقی موجود در نفس ایشان است .

در عالم قیامت وقتی انسانها با بیماری های تمثل یافته نفس خود محشور شدند تازه خسران عظیمی که بواسطه ترک درمان بیماری های خود گرفتار آن شده اند را خواهند فهمید . افسوس می خورند اما دیگر فایده ای ندارد .

اما از آن جا که خدای متعال با رحمانیت و رأفت خود در عالم هستی تجلی نموده و اقتضای این رحمت واسعه الهی این است که همه موجودات عالم هستی باید به مقصد اصلی خلقت خود برسند ، خدای متعال بر خود واجب می دارد که تمامی این انسانها بیمار و گرفتار را تطهیر نماید تا به بسان آبی زلال به دریای بی کران توحید بریزند ، به همین دلیل لازم است ایشان را طبابت نموده و با اعمال درمانهایی دردناک، جان آلوده ایشان را از ناپاکی ها بیالاید ، که در عالم آخرت آن درمان ها به واسطه آتش جهیم جلوه می کند ، انسانهای بیمار را در آن می سوزانند تا پلشتی و نا خالصی های ایشان از بین برود .

────────────────────────────

[1] (سوره نبأ، آیه 18)

[2] ( مجمع البیان، ج 5، تفسیر سوره نبأ آیه 18؛ تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 493)

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">