کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰


امام علی(علیه السلام)
«کلُّ مَوَدّةٍ عَقَدَها الطّمَعُ حَلَّها الیأسُ»(1)
«هردوستی ای که رشته آن را طمع ببندد، نومیدی، آن را از هم بگسلد!»

به عبارت دیگری میشود گفت که هر کسی که به خاطر رسیدن به منفعتی ویا سودی بدون توجه به عقیده و روحیه یک شخص با او دوستی کند وهم صحبتش شود، این دوستی وهم صحبتی او تا زمانی ادامه خواهد داشت که تامین کننده منفعت و هدفی  باشد که دنبالش بوده.
بهترین مثالی که برای این نوع دوستی ها میشود زد، پیشنهاداتی است که به اسم دوستی از طرف بعضی پسرها به عناوین وبهانه های مختلف به دخترخانم ها میشود، در حالی که میشود گفت تقریباً نود ونه درصد این پیشنهادها به خاطر منافع جنسی و دیگر نیازهای روانی یک پسری است که درست تربیت نشده.
اگر اینچنین پسری حس کند که رابطه دوستانه اش با یک دختر نمیتواند او را به اهدافش برساند وازنحوه پوشش و رفتار دخترخانم بفهمد که با یک "دختر عفیف وخانواده دوست" روبرو است و در نتیجه نا امید شود، به صورت طبیعی دیگرانگیزه ای برای ادامه رابطه دوستی خود نخواهد داشت وآنرا به هم خواهد زد چرا که نیّت ازدواج نداشته وازطرفی هم اگر بخواهد ازدواج کند هیچ وقت دنبال دخترانی که به راحتی میشود آنها را فریب داد و بدون اطلاع خانواده اش به اسم ازدواج با آنها دوست شد نمیرود.


پاورقی
1-میزان الحکمه، جلد ۱، صفحه ۷۵

  • محمد جواد

دوست پسر

دوست یابی

نظرات  (۳)

آجرک الله...
  • ....همنشین عقل ....
  • ممنون
  • سیّد محمّد جعاوله
  • عالی بود
    احسنت
    متشکرم.
    پاسخ:
    تشکر
    الحمد الله

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">