کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

درد ما خداست


یا منتهی امل الاملین، و یا غایة سؤل السآئلین
ای منتهای آرزوی آرزومندان و مقصد نهایی نیازمندان

در این وضعیت سخت زندگی و با این همه گرانی و تورم و قیمت‌های بالای اجاره‌خانه کمتر کسی است که بتواند به دور از فکر و خیال و با‌ آرامش به زندگی ادامه دهد و روزگار بگذارند.

امّا بیاید کمی به گذشته برگردیم و در کنار آن کمی قوه خیالمان را هم به کار بیاندازیم تا ببینیم که آیا واقعاً آنچه حال ما را خوب می‌کند خانه‌دار شدن و یا پایین آمدن هزینه زندگی و یا برآورده شدن همه حاجت‌هایمان است.

مثلاً به ده سال قبل برگردیم و ببینیم در آن سال‌‌ها بزرگترین خواسته ما چه چیزهایی بود؟ آیا به آن خواسته‌ها رسیدیم؟ اگر رسیدیم آیا به آرامش رسیدیم و اگر رسیدیم این آرامش چند ساعت و یا چند روز دوام داشت؟

بدون شک آرامش‌ رسیدن به خواسته‌های مربوط به زندگی دنیا موقتی و زودگذر است و بعد از مدّتی حاجت جدید و نگرانی و فکر و خیال تازه‌ای برایمان شروع خواهد شد.

اگر همین اتفاق را برای حاجت فعلی خود که هنوز به آن نرسیدیم تصوّر کنیم و خیال کنیم تمام خواسته‌های ما برآورده شود باز هم نتیجه‌ای همانند آنچه در چند سال قبل به آن رسیدیم را خواهد داشت و بیشتر از چند روز ما را آرام نخواهد کرد.

دنیا و خواسته‌های دنیایی هر قدر هم که مهم باشند با این وجود آرامش‌زا نیستند و نهایتاً تا چند روز فکر و خیال ما را کم خواهند کرد.

جوهره و سرانجام آنچه ما از هر حاجت و خواسته‌ای دنبال آن هستیم رسیدن به آرامش است ولی در قالب‌های مختلف مثل خانه و ماشین و امثال آن و هیچ وقت با رسیدن به این خواسته‌ها آرامش حقیقی را نخواهیم یافت و شاید اینگونه معنی این فراز از دعای امام سجاد(علیه‌اسلام) که به خداوند می‌فرمایند (ای منتهای آرزوی آرزومندان و مقصد نهایی نیازمندان) برای ما معنی شود.

به عبارت کوتاه‌تر آرامش محصول رسیدن انسان به خواسته‌ها و حاجت‌هایش از دنیا نیست بلکه آرامش اتفاقی است که در تقرب انسان به خداوند رخ می‌دهد که در صورت رقم نخوردن این اتفاق و بیدار نشدن قلب معنوی انسان اگر همه دنیا را هم در اختیار انسان قرار بدهی باز اضطراب و پریشان‌خاطری سهم او خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">