«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیم»(1)
«ای کسانی که ایمان آوردید! بعضی از همسران و فرزندان شما دشمن شمایند از آنان بر حذر باشید و اگر عفو کنید و از خطاهایشان بگذرید و بدیهایشان را ندیده بگیرید کاری خدایی کرده اید چون خدای تعالی هم غفور و رحیم است»(2)
این آیه مبارکه شاید بشود گفت که یکی از بلیغ ترین آیات وشاهکارترین دستورالعمل هایی است که درباره رفع مشکلات خانوادگی وتربیت انسان در روابط خانوادگی وحتی اجتماعی نازل شده.
وقتی بعضی از روایاتی که در مورد طلاق از معصومین(علیه السلام) رسیده را میخوانیم، تعجب میکنیم که چرا اینقدر بحث طلاق درروایات منفورمطرح شده.(3)
واز طرفی چطور میشود زن وشوهری که این همه با هم اختلاف دارند وهر مشاور و صاحب نظری هم اختلافات وتفاهم نداشتن آنها را تایید میکنند، ولی باز هم روایات رسیده از معصومین(علیه السلام) باعث میشود ما نتیجه بگیریم که طلاق در غالب موارد، جوابی برای رهایی وفرار از این مشکلات نیست؟!
از طرفی وقتی به آیه 14 سوره مبارکه تغابن نگاه میکنیم میبینیم که خداوند آخرین حد وآخرین درجه از اختلافی که بین یک زن وشوهر میتوان تصور کرد رو به تصویر کشیده وباز هم بحث طلاق وجدایی رو مطرح نمیکند، بلکه پروردگار عالم با توصیه به آراسته شدن زوجین به 3 خصلت (عفو، صفح و در نهایت مغفرت) وعده همچنین برخوردی از طرف خودش نسبت به زن وشوهری که اینچنین برخوردی را نسبت به هم انجام دهند را مطرح میکند،
یعنی حرف آخر را میزند و میگویید:
همدیگرا عفو(4) کنید تا من هم شما را عفوکنم؛ نسبت به هم صفح(5) کنید تا من هم با شما صفح کنم؛ ودر آخرین مرتبه غفّارانه(6) با هم برخورد کنید تا من هم سایه غفّاریت ورحمانیت خودم را بر روی سر شما بگسترانم وتمام گناهان وزشتی های شما را اولاً ببخشم ودوماً به نیکی ها وحسنات تبدیل کنم.
سه خصلت (عفو، صفح، غفارِّیت) از خصلت های بسیار مهم وکاربردی در روابط اجتماعی هستند که هر کس به هر اندازه که در پیاده کردن این خصلت ها موفق باشد به همان اندازه در روابط اجتماعی وخانوادگی خود موفق است وبه هر اندازه از این خصلت ها محروم باشد به همان اندازه در زندگی شکست خورده و خود را محروم گذاشته.
امیرالمومنین علی(علیه السلام)
و درود خدا بر او، فرمود: (به برخى از یاران خود فرمود) بیشترین اوقات زندگى را به زن و فرزندت اختصاص مده، زیرا اگر زن و فرزندت از دوستان خدا باشند خدا آنها را تباه نخواهد کرد، و اگر دشمنان خدایند، چرا غم دشمنان خدا را مى خورى؟!(۷)
----------------------
پاورقی
۱-سوره مبارکه تغابن آیه ۱۴
2-ترجمه تفسیر المیزان/سوره مبارکه تغابن آیه ۱4
3-رسول اکرم(صلی الله علیه واله):«مَا مِنْ شَیْءٍ مِمَّا أَحَلَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَبْغَضَ إِلَیْهِ مِنَ الطَّلَاق»«هیچ چیزی از چیزهایی که حلال شده
نزد خدا منفورتر از طلاق نیست»منبع:الکافی (ط - الإسلامیة)، ج6، ص: 54نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوبناشر: دار الکتب الإسلامیة مکان چاپ: تهرانسال چاپ: 1407 ق
4-عفو: «گذشت. بخشودن گناه.»منبع:قاموس قرآن، ج5، ص: 19نویسنده: قرشی، علی اکبرناشر: دار الکتب الاسلامیهمکان چاپ: تهرانسال چاپ: 1371 ه. ش
5-صفح: اغماض. نادیده گرفتن.راغب گوید: آن از عفو ابلغ است»منبع:قاموس قرآن، ج4، ص: 131
6-غفران گناه -علاوه بر بخشیدن-مستور و نا پدید کردن آنست»منبع:قاموس قرآن، ج5، ص: 107
7-نهج البلاغه/حکمت۳۵۲
8-دیدگاه اسلام در مورد طلاق
والا...الکی خوشن
سر هر فیلم بعضیاشون عشق جدید پیدا میکنن
البته بعضیاشون