کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌اله)
»مَا نُهِیتُ عَنْ شَیْءٍ بَعْدَ عِبَادَهِ اَلْأَوْثَانِ مَا نُهِیتُ عَنْ مُلاَحَاهِ اَلرِّجَالِ«(۱)
بعد از نهی از پرستش بتان از چیزی مانند کشمکش با مردم (بگومگو) نهی نشدم.

کشمکش و مجادله با مردم برای به کرسی نشاندن حرف حق خودمان و یا به اسم امر به معروف و نهی از منکر اتفاقی نیست که مورد نظر اسلام باشد؛ در هر اتفاق و برخوردی در مواجهه با مردم عادی جامعه به هر عنوانی از عناوین دینی هر چند ممکن است مخاطب پرخاشگری و بی‌ادبی کند، ولی از طرف آمر به معروف و ناهی از منکر باید روح احترام و خیرخواهی در رفتار و گفتار حاکم باشد و از این چهارچوب خارج نشود.

مؤمنان به دنبال اصلاح و رشد جامعه هستند ولی این اتفاق با مجادله و کشمکش در خیابان و یا جمع‌های خانوادگی و یا دوستانه نه تنها اتفاق نمی‌افتد و بلکه تنش‌آفرین و بی‌نتیجه هم خواهد بود.

جنس گفتگو و ماهیّت تعامل با مردم برای مؤمنان مجادله و مقاومت در به کرسی نشاندن حرف و ادعا نیست؛ بلکه گفتگو و نصیحتی با در نظر گرفتن مقدمات زمانی و محیطی مناسب در چهارچوب احترام و محبّت است. یعنی اگر قرار شد کسی را نصیحت کنیم دقت کنیم که در جمع دوستان و آشنایان نباشد و یا در محیط و زمان نامناسب نباشد.

امیرالمؤمنین علی(ع)
مَن صَحَّ یَقینُهُ زَهِدَ فی المِراءِ(۲)
کسی که یقینش درست باشد، به مجادله بی‌رغبت است.

فلسفه مجادله و حالات روحی کسانی که وارد مجادله و بگومگو می‌شوند هر چند در ظاهر حکایت از خیرخواهی و دلسوزی نسبت به مردم دارد و هر چند ممکن است در مواردی احساس تکلیف هم دست بدهد و شخص اینگونه تصوّر کند که تنها راه حمایت و دفاع از حق به جرّ و بحث و استقامت من در به کرسی نشاندن ادعا و خواسته‌ام گره خورده است؛ ولی در لایه‌هایی عمیق‌تر از وجود آنان بی‌معرفتی و عدم معرفت نسبت به حکمت و علم پروردگاری وجود دارد که خودش مؤمنان را از اینگونه دفاع از حق منع کرده است و آنان را دعوت به گفتگویی حکیمانه و نیکو کرده است.

ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ(۱)
با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏ ای] که نیکوتر است مجادله نمای در حقیقت پروردگار تو به [حال] کسی که از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راه‏یافتگان [نیز] داناتر است.(۳)

حجت الاسلام حکیمی

۱-بحارالأنوار جلد ۷۴
۲-غرر الحکم : ۸۷۰۹
۳-سوره نحل آیه ۱۲۵

  • محمد جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">