کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)

«جِمَاعُ‏ الْخَیْرِ فِی الْعَمَلِ بِمَا یَبْقَى وَ الِاسْتِهَانَةِ بِمَا یَفْنَى»(1)

«جمع کردن خیر در عمل کردن است به آن چه باقى می‏ماند، و خوار شمردن آنچه فانى میشود »

در متن حدیث نکته ای به ذهنم رسید که خالی از لطف نیست اجمالاً اشاره ای به آن داشته باشیم.

حضرت در حدیث شریف دو توصیه فرموده اند، یکی مربوط به "عمل و فعل ما" میشود ودیگری مربوط به "نیت، قلب وتفکرات" ما میشود؛

قسمت اول حدیث وقتی حضرت میفرمایند "عمل کنید به آنچه باقی است" شاید کنایه از این است که اعمال ما تنها فایده برای دنیای ما نداشته باشند بلکه برای آخرت ما هم سودمند باشند مثل کسب روزی حلال، انواع عبادات ( نمازخواندن، دعا ونیایش و..)،خدمت به خلق، رسیدگی به خانواده و..... که همه اینها وقتی باقی هستند و برای آخرت ما فایده دارند که همراه با "نیت" باشند؛ یعنی ما همواره در کارهایمان  نیت "ثواب وعقاب" اخروی را مد نظر داشته باشیم.

درقسمت دوم حدیث وقتی حضرت میفرمایند خوارشمردن آنچه فانی است در واقع شاید منظور ایشان در مرحله اول اهمیت ندادن و دلشیفته نشدن به امور"لهو ولعب وتجملات" دنیاست به طوری که مراقب باشیم شیطان این امور را در چشم ما بزرگ و پر اهمیت جلوه ندهد وما را از انجام کارهای مهم زندگی باز ندارد ودرمرحله دوم داشتن نیت برای کارهای عادی وروزمره زندگی است چرا که چه بسیار انسانهایی هستند که به خلق خدا خدمت میکنند وکارهای انسان دوستانه زیادی انجام میدهند در حالی که اعتقادی به آخرت ندارند ویا اینکه این کارها را از روی شهرت طلبی و ریاء انجام میدهند.

----------------

پاورقی

1-شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، ج‏3، ص: 360، ناشر: دانشگاه تهران‏

مکان چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1366 ش‏

2-فرهنگ ابجدى، متن، ص: 68

3-مطالعه بیشتردرباره اهمیت نیت در اسلام

http://yon.ir/a6IA

نظرات  (۲)

جالب بود
ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم
فِى التَّوراةِ: یا بَنى آدَمَ! أَطیعُونى بِقَدْرِ حاجَتِکُمْ اِلَىَّ وَاعْصُـونى بِقَدْرِ صَبْرِکُمْ عَلَى النّـارِ، وَ اعْمـَلُوا لِلدُّنیا بِقَـدْرِ لَبْثِـکُمْ فیها وَ تَـزَوَّدُوا للاِخِرَةِ بَقَدْرِ مَکْثِکُمْ فیها...(الجواهر السنیّه، ص 66).

در تورات آمده است: اى فرزندان آدم! مرا به اندازه اى که به من نیاز دارید، اطاعت کنید، و مرا به اندازه صبرتان برآتش دوزخ، معصیت کنید، براى دنیا به اندازه اى که در آن مى مانید کار کنید، و ... براى آخرت، به اندازه اى که در آن مى مانید، توشه بردارید.

اجرکم عندالله - اللّهمّ عجّل لولیک الفرج


ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">