کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۳
  • ۰


تا حالا فکر کرده اید که راحترین کاری که انسان میتواند بکند چیست؟
شاید بگویید آب خوردن.
ولی باید بگویم که آب خوردن هم زحمت دارد چرا که مقدماتی لازم دارد که باید دنبالش بروی وفراهمش کنی.
ولی اگر بیشتر دقت کنید میبینید که حرف زدن تنها کاری است که تقریباً هیچ زحمتی ندارد، و آنچنان آسان وعادی انجام میشود که نگو.
 زبان همیشه در اختیار انسان است و گاه برای تشبیه می‏گویند سخن گفتن برای او «مثل آب خوردن»است،‏ ولی با توجه به توضیحی که دادیم معلوم شد از آب خوردن هم آسان تر است.
حرف زدن مهمترین و منحصر به فرد ترین وسیله ای است که مردم با استفاده از آن به معاشرت و ارتباط با هم میپردازند واگر این نعمت زبان وحرف زدن در اختیار ما نبود به طور قطع انسان هیچ وقت درعلم، عمل، معنویت، تکنولوژی موفق به فتح قلّه های موفقیت نمیشد.
ولی خوب زبان هم با این همه فایده وبا این همه خاصیت وبا این همه قدرتی که در بالابردن انسان دارد به راحتی وبا سرعتی به مراتب بیشتر از بالا بردن انسان، قدرت زمین زدن و از بین بردن وتحت تأثیر قرار دادن آبرو،عزت، مقام و موقعیت انسان را دارد

رَسول اکرم(صلی الله علیه و آله)
«رَحِمَ اللّهُ عَبداً تَکَلَّمَ فَغَنِمَ ......فَمَن ارادَ السَّلامَةَ، فَلیَحفَظ ما جَری‏ بِهِ لِسانُهُ»(۱)
نافع از ابن عمر روایت می‏کند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خدا بیامرزد بنده‏ای را که از گفتارش سود ببرد و یا سکوت کند تا سالم بماند. زبان بیش از هر چیز دیگری بر انسان حاکمیّت دارد. آگاه باشید تمام سخنانی که از انسان صادر می‏شود به ضررش است، مگر یاد و ذکر خدا، امر به معروف، نهی از منکر و اصلاح بین مؤمنان.
 (یکی از اصحاب به نام) معاذ بن جبل گفت: ای رسول خدا، سخن گفتن هم چیزی است که انسان برای آن مجازات شود؟
فرمود: آیا چیزی جز درویده (محصول) های زبان، انسان را با صورت به جهنّم می‏افکنَد؟ پس هر که می‏خواهد سالم بماند (و در امان باشد)، باید مراقب زبان و گفته‏هایش باشد.

تمثیل
این ماهی ها میلیون ها تخم می ریزند ، اما فقط چند ماهی از دل آنان بیرون می آید، خیلی از ما آدم ها هم همان حالت تخم ریزی ماهی ها را داریم ، خیلی حرف می زنیم ، اما حرفی که مفید باشد و ضرورت داشته باشد ونیاز به آن باشد و مفید باشد ، خیلی کم است ، یکی از ویژگیهای پیامبر اکرم (ص) همین بود ، لایتکلم فی غیر حاجه در وقتی که ضرورتی نداشت ، سخنی نمی گفت ، سخن هایی می گفت که ، ضروری باشد ، نیاز باشد و یا نیازی را رفع بکند ، سخن گفتن مثل پاشیدن بذر است ، یک کشاورز در هر جایی ، هر بذری را نمی کارد ، انسان هم در هر جایی نباید ، هر حرفی را بزند.(2)


پاورقی
1-بحارالانوار، ج 77، ص 178
2-حجت الاسلام والمسلمین رنجبر
3- مطالعه بیشتر در مورد زبان

نظرات  (۶)

خیلی خوب بود
ممنون
پاسخ:
تشکر
تشکر...
  • محمدرضا سلمانیان‌نژاد
  • بسیار قابل استفاده بود
    پاسخ:
    الحمدالله
    عالی بود...
    پاسخ:
    ممنون
  • علیرضا رحیمی
  • سلام ...ممنون میشم اگه نظرتون رو در مورد پست جدیدم با عنوان نقد سخنان حجت الاسلام و المسلمین نقویان بنویسید...
  • ....مسعود ....
  • احسنتم
    پاسخ:
    ممنون

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">