کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

1- خودشناسی
۲-توبه
۳-عمل به واجبات وترک محرمات
۴-تفکر
۵-ذکر(عام)
۶-نظم در امور
۷-برنامه خود سازی(مشارطه -مراقبه-محاسبه)
۸-توسل به معصومین(ع)
۹-شناخت اجمالی مراحل و مشکلاتی که وجود دارد
۱۰-همراهی و مشورت با عالم ربانی در تمامی مسیر

توضیح مورد دوم توبه

امام باقر علیه السّلام:
شادی خداوند از توبه ی بنده اش بیشتر است تا شادی مردی که در شبی تار شتر و ره توشه ی خود را گم کند و سپس آن را بیابد. خداوند از توبه ی بنده خود شادتر می شود تا آن مرد که از پیدا کردن شتر خود شادمان می گردد
گناهکاری که توبه می کند نباید از رحمت خدا ناامید شود.
یک شخصی گناهکار بود و توبه کرده بود به نزدیک صاحب دلی رفت. و به او گفت: تو می گویی که خدا من را می بخشد؟ صاحب دل گفت: ای بی نوا شک می کنی که خدا تو را می بخشد، تو که با پای خودت آمدی. این خدا، خدایی است که دنبال فرارکرده ها می فرستد. آنوقت، تو را نمی بخشد.
توضیح
برای تزکیه نفس، چیزی مهم تر از گناه نکردن نیست. انسانی که هنوز مزه گناه را نچشیده و به آن عادت نکرده بهتر و آسانتر می تواند به مقصد برسد تا فردی که به گناه آلوده شده و می خواهد ترک کند و به همین جهت است که امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرماید: "ترک گناه آسانتر از توبه کردن است."
چون شیطان مزه گناه را در کام آدم شیرین جلوه می دهد و با لطائف الحیل فرد را به انجام دادن دوباره آن تشویق می کند و نهایتاً فرد به گناه عادت کرده و توبه کردن برایش دشوار می شود.
اما این همه باعث نمی شود انسان از رحمت حق تعالی مأیوس شده و توبه نکند بلکه باید با عزمی راسخ و جدّی از اعمال گذشته اش اظهار پشیمانی و ندامت کند و بهترین راه اظهار ندامت انجام ندادن دوبارة گناه است آن وقت است که خداوند او را بخشیده و او را دوست خواهد داشت چنانچه خداوند در سوره انعام آیه 54 می فرماید:
(ای پیامبر) هنگامی که مؤمنین نزد تو آمدند بگو: سلام بر شما باد، خدا رحمت و مهربانی را بر خودش لازم دانسته هر یک از شما که در اثر نادانی گناهی انجام دهد سپس توبه کرده و به سوی خدا بازگشته و خودش را اصلاح کند (خداوند او را می بخشد چون که) خداوند آمرزنده و مهربان است.

آدرس کانال وادی مقدس

/telegram.me/joincha

  • محمد جواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">