کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۲
  • ۰


«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولًا مِنْ انْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ ایاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبین»(1)
«خداوند بر مؤمنان منّت نهاد (نعمتی بزرگ بخشید) هنگامی که درمیان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنها بخواند و پاکشان کند و کتاب و حکمت به آنها بیاموزد هر چند قبلا گمراهی آنان آشکاربود»


اگر از اول سوره مبارکه به ترتیب جلو بیاییم و قید های مطرح شده در آیه رو بررسی کنیم به نکته های خوبی خواهیم رسید.
1-رسولی که از طرف خداوند مبعوث شده تا راه رسیدن به توحید وبندگی خداوند را نشان دهد، برای مؤمنین آمده و از جنس خود مؤمنین است.
2-بعث رسولی از جانب خداوند برای مؤمنین برای نشان دادن راه و رساندن آنان به سوی توحید و بندگی خداوند، منّت ونعمت بزرگی برای مؤمنین محسوب میشود.
3-مؤمنین اجمالاً به خداوند ایمان دارند، ولی توان خواندن وفهمیدن آیات خداوند را ندارند و یکی از نتایج بعثت رسولی از جانب خداوند برای آنها این است که آیات خداوند ونشانه های راه را برای آنها میخواند.
4-مؤمنین ضعیف هستند وبه تنهایی قادر به تزکیه و تطهیر نفس ودل کندن از تعلقات دنیوی  نیستند و یکی دیگر از فوائد فرستادن رسولی از جانب خداوند برای آنها این است که آن رسول وآن فرستاده الهی میتواند آنها را تطهیر کند و قلبشان را از تعلقات دنیوی پاک کند.
5-بعد از تطهیر وپاکی نفس مؤمنین، باز آنها در گرفتن فیوضات الهی ناتوان هستند و نمیتوانند کتاب وحکمت را بیاموزند و دوباره خداوند به واسطه فرستاده خود وبعد از تطهیر قلوب مؤمنین دوباره به واسطه رسول خود به مؤمنین کتاب وحکمت می آموزد.
6-قبل از اینکه خداوند رسولی را برای مؤمنین مبعوث کند و آنان مسیر بندگی و توحید را زیر نظر او طی کنند همه آنها در گمراهی آشکاری بوده اند.
7-بعد از بررسی ظاهری آیه شریفه، حالا که به آخر آیه رسیدیم و از اول تا آخر مسیر بندگی به "شدّت نیاز" و "وابستگی" خود  به وجود رسولان الهی و در رأس آنان حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه واله) پی بردیم، حالا  شاید تازه معنی " منّت ونعمت بزرگی" که خداوند در اول آیه به آن اشاره کرده است را بیشتر بفهمیم.


پاورقی
1-سوره مبارکه آل عمران آیه 164
2-رسولان واسطه یادآوری نعمت های الهی
 

نظرات  (۶)

نکات خوبی بیان کردید...

سپاس...
پاسخ:
لطف دارید
  • ....همنشین عقل ....
  • اخوی صلوات توی تصویر بالا ابتر است.....
    پاسخ:
    دقت نکرده بودم
    تشکر
  • منتـــظر المـهـدی۳۱۳
  • متشکرم
  • سیّد محمّد جعاوله
  • مطلب خوبی بود
    متشکرم.
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    تشکر
    خوب بود 
    اما صلوات داخل تصویر ناقص است.
    پاسخ:
    تشکر

    موقع انتخاب عکس دقت نکردم

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">