کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

جمله ی سرنوشت ساز

از جملات کلیدی و تاثیر گذار در سیر الی الله این فراز از زیارت عاشوراست

«اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ، وَوَلِیٌّ لِمَنْ والاکُمْ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداکُمْ»

من با کسانی که با شما اهلبیت درصلحند در صلح و با کسانی که با شما دشمنی میکنند دشمنم و با کسانی که  باشما دوستند ، دوست ؛ وباکسانی که با شما عناد میورزند دشمن هستم.

در این فراز زیارت کننده در واقع نوعی تعهد میدهد تا نسبت به کسانی که با ائمه (علیهم السلام) دوستی دارند ، او نیز رابطه مسالمت آمیز داشته باشد و با دشمنان ایشان دشمن باشد.

شاید ظاهر این جمله معنای ساده ای بدهد اما اگر کسی بخواهد به همین جمله پایبند باشد باید با چشم محبت و دوستی به تمام محبین اهلبیت نگاه کند و این نوع نگاه و سیره منشاء بسیاری از خیرات و برکات برای خود او دیگران میشود .

وقتی کسی تعهد میدهد با دوستداران ائمه رابطه دوستانه داشته باشد نمیتواند نسبت به مشکلات آنها بی تفاوت باشد زیرا این تعهد اقتضاء میکند بی خیال نباشد و در پی حل مشکل آنها باشد ولو اینکه به کوچکترین کارها مثل دعا کردن باشد چنانچه امام صادق (علیه السلام) اینگونه از این حس تعهد یاد میکنند

مَنْ لَمْ‏ یَهْتَمَ‏ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ.[1]

یعنی هرکس به امور مسلمانان توجه و اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست.

وقتی کسی تعهد رابطه سالم میدهد نمیتواند دیگران را تحقیر کند زیرا مخالف عهد اوست زیرا او تعهد داده با دوستان اهلبیت دوست باشد و دوست ، هیچ گاه دوستش را تحقیر نمیکند .

همچون شخصی نمیتواند حق دیگران را پایمال کند و سر آنها کلاه بگذارد زیرا اینگونه رفتارها نیز مطابق پیمان او نیست و خلاف رابطه سالمی است که او تعهد داده با دوستان اهلبیت داشته باشد.

انسانی که بخواهد به این جمله پایبند باشد نمیتواند نسبت به مسائل سیاسی نیز بی تفاوت باشد و باید دشمنان و دوستان اهلبیت را در حیطه بین الملل و احزاب و گروهها شناسایی کند و بعلاوه بعد از شناسایی عکس العمل مناسب هر گروه را اتخاذ کند.

برای انجام این مهم دو چیز لازم است

 اول: پیگیری و شناخت جریان های حق و باطل ، زیرا در هر دوره ای این دوجریان ، وجود خارجی دارند و عده ای تحت نفوذ هرکدام هستند .

دوم : انجام کارهایی که رابطه مسالمت آمیز یا رابطه دشمنی اقتضا دارد. یعنی حداقل در قلب نسبت به دوستان ارادت و محبت داشته باشد و همچنین نسبت به دشمنان قلباً دشمن باشد.

در رفتار نیز باید به گونه ای متناسب عمل کند. مثلا آل سعود و اسرائیل و آمریکا از سردمداران جریان باطل و دشمنان قسم خورده اهلبیت هستند و اگر کشور یا شخصی بخواهد به این فراز زیارت عاشورا عمل کند نباید دست دوستی و رابطه ای سالم با آنها برقرار سازد زیرا مخالف چیزی است که در این زیارت به امام حسین علیه السلام تعهد داده است .

لذا بی تفاوتی یا سهل انگاری در شناخت مسائل سیاسی و کوبیدن بر طبل جدایی دین از سیاست کاملا مخالف با این تعهد معنوی است و در مواقع حساس آثار زیانباری به جا خواهد گذاشت.

برای مطالعه بیشتر در مورد موالات اهلبیت میتوانید به لینک های زیر رجوع کنید 

لینک اول 

لینک دوم


پاورقی

[1] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص164

  • mohamad mohamad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">