کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


امیرالمومنین علی(علیه السلام)
«کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِیَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِه»(1)
«هر چیزی که مربوط به آخرت شود دیدنش بزرگتر وجذابتر از شنیدنش است»
قوه تفکر وخیال، قوی ترین ومنحصر به فرد ترین نعمتی است که در اختیار انسان برای زندگی در این دنیا گذاشته شده است.
در واقع این دو قوه موجود در انسان آنقدر قدرتمند هستند که به راحتی میتوانند تعیین کنند که آیا باید از آنچه که با چشم دیده شده است.
لذت برد یا لذت نبرد ویا حتی آیا اصلاً صحنه ای که دیده شد زیبا بود یا زیبا نبود.
مثلاً اگر یک گل را در این دنیا به دو نفر نشان بدهید این احتمال که یکی از آنها خوشش بیاید ویکی دیگر خوشش نیایید هست. چرا که هر کدام از آنها بر اساس قوه خیال وتفکر خود، زیبایی را تعریف میکنند.
ولی چیزی که در مورد مسائل مربوط به آخرت و برزخ یا بهشت وجهنم مطرح است این است که ظاهراً آنچه که در این عالم ها(دنیاها) وجود دارد خیلی متفاوت است از آنچه که در دنیای ما وجود دارد وطبق آنچه در کلام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) مطرح شده وفهمیده میشود این است که رسیدن و درک آنچه از "عذاب و پاداش، لذت و رنج" در آخرت وجود دارد برای قوه خیال وتفکر انسان در این دنیا امکان ندارد وهر چیزی که انسان از این نعمت ها واز این عذابها بخواند ودر ذهن خود باشدیدترین عذابهای دنیا وحتی لذت بخش ترین لذت های دنیا مقایسه کند باز هم قوه خیال انسان نخواهد توانست آن افق از لذت و یا عذاب را تصور ودرک کند.
اگر در آخرت اینچنین لذت هایی وجود دارد چرا ما خودمان را در زندان هوا وهوس های کوتاه وزود گذر این دنیا گرفتار نگه داشته ایم و از لذت وپاداش بندگی خداوند، خود را بی بهره گذاشته ایم؟


پاورقی
1-نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 170

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">