کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
«یَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِدْ فِی تَعَلُّمِهِمَا فَمَا یَزِیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ أَدَبِکَ یَزِیدُ فِی ثَمَنِکَ وَ قَدْرِک‏»
«ای مؤمن، علم وادب بهای جان توست، پس در یادگیری آنها بکوش زیرا که هر قدر بر علم وادب تو افزوده شود بر ارزش ومنزلت تو نیز افزوده شود»
از کلمه مؤمنی که در اول حدیث شریف آمده معلوم است که باید برای دو کلمه"ارزش ومنزلتی" که در آخر حدیث آمده، معنایی غیر از ارزش ومنزلت اجتماعی تصّور کرد هر چند که گرفتن همچنین معنایی هم بعید به نظر نمیرسد.
در هر صورت اگر برای مؤمنی علمی تصوّر شود این علم برابر با "نور" خواهد بود واگر علمی برابر با "نور" شد پس بدون شک هادی وهدایت کننده به سوی قرب پروردگار عالم خواهد بود.
از طرفی اگر از ادب صحبت به میان آمده، پس از نحوه تعامل با مخلوقات خدا واطرافیان یک انسان صحبت به میان آمده که چگونه یک مؤمن با پیرامون خود با توجه به علمی که در سینه دارد، تعامل و معاشرت سازنده و سالمی برقرار میکند.
در مجموع علم ومعرفت موجود در سینه یک مؤمن و نحوه تعامل ومعاشرت او با مردم با توجه به آن علم ومعرفتی که در سینه خود حمل میکند، تعیین کننده قدر ومنزلت معرفتی یک مؤمن خواهد بود چرا که ادب بدون داشتن علم ومعرفت، ادب نیست و از طرفی علم ومعرفتی که ثمره اش مدارا و تحمّل انسانهای جاهل ونا آگاه ویا احترام یا تکریم افراد فاضل وعالم نباشد، آن علم ومعرفتی نیست که بشود روی آن حساب باز کرد واز آن بهره چندانی برد.
پس در نتیجه هر چه چقدر یک مؤمن در تحصیل علم وادب بکوشد به همان اندازه بر ارزش ومنزلت او نزد خداوند متعال افزوده خواهد شد.


پاورقی
1-بحار الأنوار(ط - بیروت)، ج‏1، ص 180

  • محمد جواد

ملاک عالم ربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">