کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

هر انسانی که اندک ارتباط و تعاملی با جامعه داشته باشد با  انسانهای بسیاری رو به رو می شد که از درد و رنج های خود به دیگران شکایت کرده و با آنها درد و دل می کنند . بسیاری از آن افراد به علت همان سختی ها و رنج روانی حاصل از آنها آینده خود را در منجلاب فرو برده و اصلا به این فکر نمی کنند که می توان مسیر رنج و سختی ها را تغییر داده و از آنها استفاده مطلوبی بدست آورد .

بالاتر از این مطلب باید دانست که توجه و قبول سختی های دنیا وتدبر در آنها به خودی خود راهی برای موفقیت در زندگی است و به همین دلیل در مجموعه تعالیم الهی یعنی قرآن و کلمات معصومان مطالب بسیاری در مورد سختی های دنیا وارد شده است تا جایی که

ابن همام اسکافى از اصحاب سفیران امام زمان علیه السلام ، مجموعه ای روایی  به نام «التمحیص‏» گرد آوری نموده است که شامل صفات و خصوصیات انسان‏هاى مؤمن است که در این دنیا با چه سختى‏ ها و مشکلاتى مواجه خواهند شد و چگونه باید عمل کنند و چه اجر و پاداشى در انتظار آنان خواهد بود.

بر این اساس باید تلخی های دنیا را باور کرد تا دل انسان از دنیا و تعلقات آن بریده شود و برای اصلاح امور دنیا تنها از سر تکلیف و به اندازه آباد شدن آن اقدام کند نه این که با تمام وجود و نیروی خود را برای آباد کردن دنیایی که ذاتا خراب است و هیچ گاه درست نمی شود هدر داد .

هم چنین انسانی که در سختی ها و ناپایداری دنیا نظاره کند دل به خدا بسته و متوجه عالم آخرت و لقاء الله شده و عاشق خدا می شود .

وقتی انسان دل از دنیا بریده و متوجه خدای متعال شد شب و روز و تمام هستی اش را یاد خدا پر کرده و محبت الهی تمامی سختی های عالم را در نظرش آسان می کند .

این که خدای متعال در وصف مومنان فرمود :

﴿اَلَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ﴾ [1]  آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است.

این محبت شدید مومنان واقعی به خدای متعال باعث می شود که ایشان با دید استقلالی و مادی گرایانه به مظاهر عالم هستی نگاه نکرده و برای وصال آن جمال جمیل حاضر باشند همه هستی خود را قربانی کنند .

این چنین افرادی می توانند به بهترین نحو با سختی ها و مشکلات برخورد کرده و آنها را پله ای برای وصال حضرت حق قرار دهند .

این چنین افرادی نه تنها به بهترین نحوه با سختی های دنیا مواجه شده و با آن کنار می آیند بلکه دوست دارند برای خدا و در راه وصال او قربانی داده و زجر بکشند .

چرا که آن مصائب و سختی ها را نعمت و منّتی از سوی ذات اقدس الهی دیده و از اعماق وجود می گویند :


به تیرم گر کشد دستـش نگیرم       و گر تـیـرم زنـد مـنت پـذیرم

کمـان ابرویت را گـو بـزن تیـر       که پیش دست و بازویت بمیرم

غـم گیـتـی گـر از پایـم درآرد           بجـز ساغر که باشـد دستگیرم[2]


[1] (سوره بقرۀ ، آیه 165)

[2] (دیوان حافظ-غزل شماره 331 )

  • محمد جواد

نظرات  (۲)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • پست خوبی بود.

    عالی بود 

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">