کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

سر اسرار

سرّ #اسرار 
انسان ها در زندگی خود چیزهایی دارند که دوست ندارند دیگران از آن اطلاع یابند،‌ معمولا چیزهای شخصی همچون عیوب مخفی، دارایی های مخفی و ... از این دست مسائل هستند. تشخیص افراد در مورد این مسائل این است که اگر دیگران در مورد راز های آنها باخبر باشند به نحوی به ضرر آنها تمام می شود مثلا ممکن است از چشم دیگران بیافتند یا #حسادت دیگران نسبت به آنها شعله ور شود یا به نحوی باعث دخالت آنها در زندگی آنها شود .

زندگی مشترک نیز از قاعده مستثنی نیست و معمولا زن و شوهر در میان خودشان چیزهایی دارند که دوست ندارند دیگران در مورد آن بدانند. مثل اینکه چقدر حقوق می گیرند یا چقدر با خانواده هایشان در ارتباط هستند. به همین دلیل توصیه شده در حفظ و نگهداری #اسرارخانواده توجه خاصی بذل شود و زبان زن و مرد در مورد این امور بی حساب و کتاب نباشد. گاهی به خاطر زیاد بودن محبت زن و مرد با بعضی دوستانشان بعضی مسائل خصوصی را با آنها در میان می گذارند و مشکل ایجاد می کنند : در کلامی گهربار از امام علی علیه السلام در مورد راز داری اینگونه آمده است : «ابْذُلْ لِصَدِیقِکَ کُلَّ المَوَدَّةِ ولا تَبذُلْ لَهُ کُلَّ الطُّمَأ نِینَةِ »(1) در محبت به دوستت تمام تلاشت را بکن، ولی تمام اطمینانت را برای او بذل نکن » یعنی در مهر و محبت با دوستان کوتاهی نکن ولی هرچیزی که میدانی را برای دوستانت مطرح نکن حتی دوست خیلی نزدیک. البته این روایت به جایی مربوط است که بی دلیل انسان مسائل خصوصی خود را برای دوستش افشا کند اما اگر جایی برای حل مشکلی نیاز به کمک او دارد و برای این کار باید در جریان بعضی امور قرار بگیرد اشکالی ندارد.
فراموش نشود که افراط در راز داری هم باعث می شود زن و مرد همه چیز را راز تلقی کنند و اصلا نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و هر کس چیزی از آنها سوال کرد را فضولی بدانند . نکته مهم دیگر هم این است که اگر مسئله ای شخصی،‌ نزد بقیه آشکار شد و از حالت راز بودن خارج شد خیلی حساسیت به خرج ندهند زیرا ایجاد حساسیت باعث می شود دیگران به انتشار بیشتر این مطلب اقدام کنند. 
#همسرداری

(1): میزان الحکمة ؛ ج‏5 ؛ ص262

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">