کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۲
  • ۰


من قبلاً فکر میکردم که تا زمانی که حرف حقم رو به کرسی نشانده ام، نباید ذره ای از حقم کوتاه بیایم و با هر دلیل و روشی هم که شده باید حرفم را تا تمام کردن حجت برای طرف مقابلم جلو ببرم.
البته میدانستم که جدال لفظی خوب نیست، ولی از آنجایی که خودم را حق میدانستم تشخیصم این بود که نباید در معرض اشکال وایراد قرار بگیرم.
بعدها که کمی بزرگتر شدم دیدم که ظاهراً این  بحث و ناراحتی ها زیاد به حالم تاثیری ندارد وبه جز کدورت و اوقات تلخی خاطره دیگری برایم به جا نمیگذارد.
واقعیت این است که

"حرفها ومتن های استدلالی ومنطقی که در نهایت تا آخرین وعمیق ترین مباحث دینی وروانی انسان نفوذ میکنند و دهن هر صاحب نظر و مدعی که ایراد میگیرد را میبندد، نمیتواند همیشه نتیجه بخش واثر مطلوبی را داشته باشد."

دربعضی از موارد تنها یک خنده وتبسم زیبا، تمام استدلال ها وادعا های طرف مقابل را از کار می اندازد وهمین اخلاق نرم، او را جذب دینداری وخدا باوری میکند.
چرا ما فکر میکنیم که رسیدن به درجات بالای ایمانی تنها در گرو این است که زبانمان جز به علم و درایت ومنطق باز نشود.


زخوی نیک و زخلق کریم، خوش خویی
عجب مدار که بیگانه آشنا گردد
ولی زشومیِ خُلقِ درشت و بد مهری
بسی بود که پسر از پدر جدا گردد(1)

امام علی (علیه السلام)

«رَوِّضُوا أَنْفُسَکُمْ عَلَی الْأَخْلَاقِ الْحَسَنَةِ فَإِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلُقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِم»(2)

«خودتان را بر خوش اخلاقی تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقی خود به درجه روزه گیر شب زنده دار می رسد.»


در بعضی از موارد سکوت کرن،مدارا کردن، حلم ورزیدن و واگذار کردن نتیجه، به گذر زمان، جوابی به تمام ادعاها واستدلال های طرف مقابل خواهد بود.
چرا ما فکر میکنیم که نشانه عاقل بودن همیشه این است که با جوابهای منطقی و استدلال های قوی طرف مقابلمان را محکوم کنیم.


تیغ حلم از تیغ آهن تیز تر

بل زصد لشکر خطرانگیز تر
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
«أَعقَلُ النّاسِ أَشَدُّهُم مُداراةً لِلنّاسِ»(3)
«عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر با مردم مدارا کند»


در هر صورت اگر شما استدلال هایی را که مطرح کردم رو قبول نکنی وبگویی که
"نخیر باید از حق وحقیقت در هر جایی دفاع کرد"
ولی این را باید قبول کنیی که شما دارید حرف حق واعتقاد حق خود را در حالتی که داخل جدال به سر میبری مطرح میکنی.
دیگه زشت وقبیح بودن ومانع بودن جدال لفظی برای طی مراحل ایمان را که نمیتوانی انکار کنی!
رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)
«لا یستکمل عبد حقیقة الایمان‏ حتی‏ یدع‏ المراء و ان کان محقّا»(4)
هیچ عبدی درایمان به کمال نمیرسد تاجدال لفظی را رها کند هر چند حق با او باشد.


پاورقی

1-گنجینه حکمت،نادعلی صالحی، ج1،ص41
2-تحف العقول ص 111
3-من لایحضره الفقیه ج4، ص395، ح5840
4-الحیاة / ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص: 522
5-مطالعه بیشتر در مورد خشونت ومدارا در دین

  • محمد جواد

جدال لفظی

نظرات  (۱۰)

  • علیرضا تقوی زاده
  • گل گفتی...
    یکی از مواردی که باعث میشه خانواده ها از هم بپاشن همین حق ثابت کردن هاست!
    پاسخ:
    بله درسته قبل از ازدواج وتشکیل زندگی خیلی به تربیت وخودسازی احتیاج داریم و مخصوصاً بعد از شروع زندگی که اصلاً مبنا بر مدارا است
  • علی اسمعیلی
  • واقعا استفاده کردیم تشکر اتفاقا من نیز می خواستم در همین مورد یعنی تیغ اخلاق مطلب بنویسم باز تشکر
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    تصمیم خوبی گرفتید چرا که ریشه همه موفقیتها بر میگرده به رعایت اخلاق وادب
  • مهدی محمدزاده
  • خدا همه ی ما رو توفیق داشتن اخلاق حسنه که انصافا بهترین و کار آمد ترین روش برای تبلیغ دین هم هست عطا کنه
    پاسخ:
    ان شاء الله
    اخلاق حسنه اینقدر مهم است که در خیلی از اوغات اگر ما ضعفی هم داشته باشیم دیگر به چشم نخواهد امد چرا که خودمان هیچ وقت ضعفهای مردم رو تو سرشون نزدیم
  • علیرضا امیدیان نسب
  • اره واقعا
    مثلا حرفت ثابت میشه جاییزه میگیری
    همین دیشب هم تو گروه بین دوستامون بحث و دعوا شد یکیشونم برادر خودم بود و دوستش دوتا مثلهم خداروشکر عاقل تر هردوتاشونم
    پاسخ:
    بحث همین است که هدف شما اثبات خودت است یا به دست اوردن دل کسی

    اگر شما هدفت این باشد که بخواهی طرف رو اصلاح کنی بهترین گزینه به دست اوردن دلش است نه خراب کردن حالش
  • من انقلابی ام
  • آفرین احسنت
    پاسخ:
    تشکر
  • نـــای دل
  • طیب الله..

    خیلی زیبا بود...

    البته جامعه ما از اخلاق حسنه خیلی دور شده خیلی...
    پاسخ:
    متاسفانه نشستن پیش از حد در پای ماهوارها وکنار گوشی ها اعصاب ها را ضعیف کرده
    عالی بود
    کاش فونت نوشته هاتون را بهتر می کردید..
    پاسخ:
    تشکر
    چشم سعی میکنم فونت بهتری پیدا کنم
  • علیرضا رحیمی
  • خیلی وقتها سکوت محکم ترین دلیل و بهترین کار هست.
    خیلی وقت ها فقط نفس هست که نمیزاره حرف نزنیم و الا سکوتمون پر ثمرتر هست.
    پاسخ:
    بله درسته وقتی نفس ونفسانیت در جریان باشه خیلی تصمیم گیری و پیدا کردن وظیفه مشکل میشه

    چون ممکنه سکوت هم در اثر نفسانیت باشه در حالی که وظیفه حرف زدنه
    واز طرفی حرف زدن نشانه نفسانیت باشه در حالی که وظیفه سکوت کردنه
    منم اینجوری بودم
    ولی جدیدا حوصله بحث ندارم
    میگم اره تو راس میگی
    اونم میفهمه دارم مسخرش میکنم جوش میاره و منم ولش میکنم میرم:)
    پاسخ:
    خدا رو شکر
    اخلاق خوب بهترین صلاح برای به کرسی نشاندن حرفمون است
    با سلام و تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام
    تشکر میکنم
    پاسخ:
    تشکر از حضورتون
    به شما هم تسلیت عرض میکنم

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">