کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

خیلی عجیبه!


رسول اکرم(صلی الله علیه واله)
«لَحَدِیثٌ‏ وَاحِدٌ تَأْخُذُهُ‏ عَنْ صَادِقٍ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا»(1)
یادگیری یک حدیث از فردی راستگو برای تو بهتر از تمام دنیاست.
مگر شنیدن یک حدیث صحیح ودرست چقدر ارزش دارد که رسول اکرم(صلی الله علیه واله)آنرا بهتر از دنیا وهر آنچه در دنیا است میداند؟
احتمالاً این ارزش متوجه آن جنبه وآن قسمتی از احادیث میشود که انسان را متوجه حقایق و قوانین موجود در عالم میکند، آن حقایقی و قوانینی که خلقت انسان بر اساس آنها شکل گرفته وهیچ وقت رنگ فناء ونیستی به خود نمیگیرند.
وقتی به این جنبه از معانی ومفاهیمی که در کلام معصومین(علیهم السلام)وجود دارد  نظر کنیم بصورت طبیعی متوجه خواهیم شد که آنچه در مقابل این احادیث گرانقدر قرار میگیرد سخنان و تفکّرات انسانهایی خواهد بود که تنها شناخت آنها از دنیا محدود میشود به تجربه چند ساله آنها از این دنیا و غالباً اینطور است که هر کدامشان بیشتر عمر کند چون تجربه های بیشتری داشته، سخنانش هم نسبتاً کاملتر از قبل میشود؛ ولی باز هم این سخنان وتجربیات کوچک و ناچیز کجا وآن احادیث وسخنان الهی وملکوتی ائمه اطهار(علهیم السلام) کجا که هر کدام به نحوی پرده از اسرار وحقایق در جریان خلقت بر میدارند که تفکّر انسانهای محدودی مثل ما هیچ وقت نمیتواند به عمق معنی وحکمتی که در این سخنان در جریان است دسترسی پیدا کند.


پاورقی
1-الأمالی (للمفید)، النص، ص 42

  • محمد جواد

ارزش علم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">