کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

     

    وقتی انسان به حیات انبیاء و اولیاء الهی می نگرد متوجه می شود غیر از حیات مادی ظاهری،حیات دومی نیز وجود دارد که باید به آن رسیده و از آن بهره مند شود .

    برای توجه دادن به این حیات و فهماندن راه رسیدن به آن تمثیل به حیات کرم ابریشم زده و گفته اند :

    حیات پروانه در درون کرم ابریشم نهفته است اما کرم ابریشم باید مراحلی را طی کند تا آن حیات به ظهور آید . اگر انسان ولادت پروانه را از کرم ابریشم نمی­دید، فکر می­کرد آن کرم همیشه به همان صورت باقی خواهد ماند و تنها رسالتش این است که پیله ای ببافد تا پارچه­ای از آن به دست آید و حیات و ثمره دیگری برای او وجود ندارد. اما وقتی انسان با تدبّر در مراحل حیات او می نگرد،می­بیند که بعد از آن که در دل تارهای تنیده شده زندانی شد ، از حیات کرمی می­میرد و پروانه متولد می­شود. کرم ابریشم در طول زندگی خود، چهارمرحله از تکامل را طی می کند، ابتداء درون تخم است و بعد تبدیل به لارو که همان کرم معمولی است می شود و بعد از آن به دور خود پیله می تند و تبدیل به شفیره می شود تا در نهایت به صورت پروانه از پیله خارج می شود ، چهار مرتبه از حیاتی قبلی می میرد تا حیات تازه ای پیدا کند .

    برای آن که حقیقت حیات از انسان به ظهور آید او نیز باید از حیات قبلی بمیرد ، حافظ می گوید :

    من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق

     چارتکبیر زدم یک سـره بر هـر چه که هست

    [1]

    بر همین اساس رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :

    «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا»[2] قبل از این که بمیرید، بمیرید ؛

     از حیات پست حیوانی بمیرید تا حیات انسانی را ببینید. در درون حیات انسانی حیات حقیقی نهفته است. اگر انسان به آن حیات نرسد، تمام نعمت­های عالم را ضایع کرده است.  گویی آتشی به همه­ی عالم زده و آن را سوزانده است. چون تمام نعمت­های این عالم مقدمه­ای برای نظام یافتن حیات مادی آدمی و آن نیز مقدمه ای است برای ظهورحیات طیبه­ی انسانی که حیات حقیقی است .

    به منظور ظهور آن حیات حقیقی و برای این که نعمت­های الهی در عالم ضایع و باطل نشوند، پروردگار عالم  انسان­هایی را قرار داده تا تفسیری برای حیات انسانی بوده و به آن معنا دهند . آن­ انسانهای متعالی که معنا بخش حیات انسانی هستند صاحبان ولایت و کاملان توحید در عالم اند ،خدای متعال آنان را الگو های کاملی برای ابناء بشر قرار داده تا با اقتداء به سیره و روش آنان به حیات طیبه انسانی برسند . لذا در زیارت عاشورا می خوانیم :

    «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»[3] پروردگارا حیات و ممات من را به مثال حیات و ممات محمد و خاندان او قرار ده !

    یعنی انسان با توجه به حیات اهل بیت علیهم السلام  به عالمی وارد می­شود که باطن هستی را می­بیند و می­فهمد که حیات ظاهری در عالم ماده ، باطنی نیز دارد. آن باطن ، حقیقتی است که در حیات طیّبه اهل بیت علیهم السلام به ظهور آمده است ،تا جایی که اگرآدمی حیات آنان را ادراک نکند ، نمی­فهمد انسان و تفسیر حیات انسانی چیست!

    هنگامی که آدمی به حیات صاحبان ولایت توجه می کند ، تفسیر حیات انسانی را درک کرده و می فهمد که انسان تا کجا می تواند سیر کند ، اینجاست که عشق و رغبت برای رسیدن به آن حیات جاودان در او به وجود می­آید. 

     یونس بن یعقوب می­گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم :

    «لَوِلَائِی لَکُمْ وَ مَا عَرَّفَنِیَ اللَّهُ مِنْ حَقِّکُمْ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا بِحَذَافِیرِهَا قَالَ یُونُسُ فَتَبَیَّنْتُ الْغَضَبَ فِیهِ ثُمَّ قَالَ علیه السلام  یَا یُونُسُ قِسْتَنَا بِغَیْرِ قِیَاسٍ‏ مَا الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا هَلْ هِیَ إِلَّا سَدُّ فَوْرَةٍ أَوْ سَتْرُ عَوْرَةٍ وَ أَنْتَ لَکَ بِمَحَبَّتِنَا الْحَیَاةُ الدَّائِمَةُ[4]  به خدا قسم ولایت من نسبت به شما و معرفت حق شما که خدا نصیبم کرده از همه دنیا براى من محبوب‏تر است. یونس گوید: (با شنیدن این سخن) آثار غضب در چهره حضرت ظاهر شده و فرمود: یونس! ما را بیجا مقایسه کردى، مگر دنیا و متاع دنیا چیست؟ آیا دنیا جز رفع التهاب معده و پوشش عورت چیز دیگری است؟ تو با محبت ما زندگى جاودانه خواهى یافت.

    با ولایت اهل بیت علیهم السلام انسان به حیات طیبه و سعادت ابدی می رسد،اگر بخواهد آن را با دنیای محدود و با حیات مادی بسنجد کار صحیحی نیست چرا که ولایت از هر حقیقتی بالاتر است و با هیچ ترازویی قابل سنجش و اندازه گیری نیست.

    ────────────────────────────

    [1]  (دیوان حافظ غزل شماره 24)

    [2](بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏69، ص: 59)

    [3](کامل الزیارات، النص، ص: 178)

    [4] (تحف العقول، النص، ص: 380)

     

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">