کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


جنس و جایگاه ایمان و اعتقاد انسان به وجود خداوندی که تمام امور خلقت، تحت تسلط و قدرتش در جریان است و تمام امور بندگانش را با توجه به مصلحت و حکمتی که می‌داند مدیریّت می‌کند، جنسی از نوع باور و جایگاهی به‌مانند قلب و سینه انسان دارد.

بدون شک تا وقتی‌که زندگی انسان در شادی و فراخی باشد و اسباب زندگی و رفاه در عالم دنیا بیشتر از هر زمان دیگری برای او فراهم باشد، فرصت اینکه بنشیند و بی‌اندیشد و لمس کند که چقدر به این اعتقادات و چقدر به این باورهای قلبی خود ایمان دارد از هر زمان دیگری کمتر و سطحی‌تر خواهد بود؛ چراکه روزگارش به خوشی می‌گذرد و چه کسی است که از خداوندی که همیشه بر طبق میل او عمل کند خوشش نیاید.

امّا واقعیت این است که ما باید هوشیار باشیم و طوری جلو برویم و زندگی کنیم که از یک‌طرف دچار مستی ثروت و آسایش و از طرف دیگر دچار افسردگی و غمِ فقر و مصیبت نشویم.

ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که مجموعه مشکلات و امتحانات خداوند نیز بر همین اساس است و هدف این است که انسان به درجه‌ای از ایمان و باور قلبی برسد که با یاد و اعتقاد قلبی، نه در مشکلات و مصائب به خداوند بدبین شود و نه در فراخی و آسایش دچار مستی و غفلت از یاد خدا شود.

امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام)

«لَا تَفْرَحْ‏ بِالْغِنَاءِ وَ الرَّخَاءِ وَ لَا تَغْتَمَّ بِالْفَقْرِ وَ الْبَلَاءِ فَإِنْ الذَّهَبَ یُجَرَّبُ بِالنَّارِ وَ الْمُؤْمِنَ یُجَرَّبُ بِالْبَلَاء»(1)

«به خاطر توانگری و فراخی شادی مکن وهمچنین به خاطر روی آوردن فقر و مصیبت هم غم مخور، چرا که  بدرستی طلا بوسیله آتش امتحان میشود، و مؤمن بوسیله بلا ومشکلات»


پاورقی

1-عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ح9437

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">