کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

سیر در عالم معنویت همانند حرکت در خیابانها و بیانها نیست ، حرکت در متن جان است . باید دانست در تمامی کارها برای موفقیت، نیازمند آموزش و تربیت شدن زیر نظر مربی کامل هستیم تا جایی که فرموده اند :

هر که جست حرفه ای بی اوستا              بشد ریش خند به شهر و روستا

سیر در عالم معنی نیز از این امر مستثنی نیست.

برای موفقیت در عالم معنوییت نیازمند استاد و راهبر هستیم ، اما آن رهبر کیست ؟

اصلی ترین مربی انسانیت برای وصول به مراتب بالای معنوی انسان معصوم کامل است . شاید برخی بگویند چگونه امکان دارد انسانهایی که در قید و بند زمان و مکان هستند بتوانند تربیت معنوی و روحانی انسان را به دست بگیرند ، درحالی که ظرافت و سختی های این تربیت از تربیت ظاهری سخت تر و پیچیده تر است !

در جواب باید گفت وقتی انسان از عالم خاک و تعلقات عالم طبیعت بالا آمده و جان خویش را خدایی کرد ، وجودش فوق زمان و مکان می شود و در همه زمان ها و مکان ها می بارد، به عبارتی دیگر او موجودی فرا زمانی می گردد و جریان اراده و قدرت او محدود به زمان و مکان خاصی نخواهد بودبه همین دلیل امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود :

«إِنَّهُ یَمُوتُ مَنْ‏ یَمُوتُ‏ مِنَّا وَ لَیْسَ بِمَیِّتٍ »[1]  همانا می میرد کسی که از ما می میرد درحالی که مرده نیست!

یعنی افاضه انسان کامل از عالم قطع نمی شود و حتی بعد از رحلت ظاهری نیز بر این عالم می بارد ،گذر زمان او را کهنه نکرده و در محدوده زمان و مکان قرار نمی گیرد به همین دلیل فیضش همیشه جاری خواهد بود .

فیض اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که یگانه مربیان قافله بشری به سوی لقاء الله هستند دائمی است .

این جاست که امیر المؤمنین علی علیه السلام  فرمود :

«أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُکَرَّمِین‏َ»[2]من مؤمنان را تربیت میکنم و مردمان گرامى را ادب ارث میدهم.

این فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  مختص زمان حضور در جسم مادیشان نیست بلکه همین الآن نیز حضرت مومنین را تربیت می کنند و به انسانهایی که قابلیت دارند کرامت های اخلاقی را به ارث می دهند .

البته همانگونه که در عالم ماده برای این که وارث بتواند از مورث ارث ببرد باید رابطه و سنخیتی با او داشته باشد ،در عالم معونیت نیز انسان باید نسبتی با مورث داشته باشد تا بتواند از او ارث ببرد ، لذا اگر با امیر المؤمنین علی علیه السلام نسبتی ایجاد کردیم همین الآن می توانیم کرامات اخلاقی ایشان را به ارث ببریم و همانند ایشان دریای بی کران علم و معرفت الهی شویم .

 

از آیت الله مرعشی نجفی نقل شده که فرمودند:

شبی در عالم رویاء حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را دیدم ، حضرت جام آبی در دست داشتند و به من اشاره کردند به سوی من بیا! من مبهوت مانده بودم و قدرت جلو رفتن را نداشتم و به حضرت نگام می کردم ، حضرت چند بار کلامشان را تکرار کردند ولی من باز جلو نرفتم تا آن که خود حضرت نزدیک من آمدند و با جامی که در دستشان بود من را سیراب کردند. بعد از آن عنایات بسیاری به من شد و تا کنون هر توفیقی که بدست آورده ام از آن جام عنایت حضرت دارم . [3]

 

این ماجرا و بیانات مطرح شده  نشان از جریان فیض دائمی اهل بیت علیهم السلام در عالم دارد  ومی فهماند که ایشان مربیان شبانه روزی انسان در مدرسه معنویت هستند .

پس باید بر سر کلاس درس ایشان حاضر شویم !

جای دیگر خبری نیست که نیست !

────────────────────────────

[1]  (أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص: 128)

[2]  (بشارة المصطفى لشیعة المرتضى (ط - القدیمة)، النص، ص: 25)

[3]  (به نقل از راقم سطور از آیت الله صمدی آملی)

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">