کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

اولین کلامی که خدای متعال از حضرت عیسی علیه السلام هنگام ولادت نقل می کند این است که می گوید :

﴿ إِنِّی عَبْدُ اَللّهِ ﴾ [1] من بنده خدایم .

بعد در مرحله دوم می گوید :

﴿جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ﴾  [2]  مرا -هر جا که باشم- وجودی پربرکت قرار داده.

بنده یعنی کسی که در اطاعت از خدای متعال تمام اراده و هستی خود را فانی کرده  است ، بنده حقیقی خدای متعال  هیچ چیزی از خود ندارد و در نهایت ادب با پروردگار عالم تعامل می کند .

 وقتی انسان به این درجه از عبودیت الهی  رسید و با مراقبت از اعمال و رفتارش مقتضای حضور و نظارت خداوند متعال  را در زندگی خود رعایت کرد، در این هنگام آفتاب محبت خداوند متعال  در وجود او طلوع کرده و هر کجا که باشد انسانی پر برکت خواهد بود و همانند آبی جاری که هر جا وجود داشته باشد با خود حیات به همراه می آورد او نیز با خود حیات طیبه به همراه آورده و انسان می سازد ، لذا حضرت عیسی علیه السلام  نیز هر کجا که وارد شد آن جا را زنده کرد و با خود حیات به همراه آورد. همه افراد بشر نیز این قابلیت در آنان وجود دارد منتهی از این حقیقت غافل بوده و به دلیل این که از عبودیت الهی سر باز می زنند هرگز این معانی را درک نمی کنند . این یک حقیقت است که انسان با اطاعت از خدای متعال و گردن وانهادن در مقابل اوامر او خلیفه و نماینده او در زمین شده و جلوه ای از ربوبیت الهی در او ظهور می کند ، بر همین اساس در حدیث قدسی از خدای متعال وارد شده که فرمود :

«عَبْدِی‏ أطِعْنِی‏ أَجْعَلُکَ مَثَلِی، أَنَا حَیٌّ لَا أَمُوتُ أَجْعَلُکَ حَیَّاً لَا تَمُوتُ، أَنَا غَنِیٌّ لَا أَفْتَقِرُ أَجْعَلُکَ غَنِیَّاً لَا تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ یَکُونُ أَجْعَلُکَ مَهْمَا تَشَاءُ یَکُونُ.»[3] ای بنده ‏ام، من را اطاعت کن تا تو را مانند خود سازم. همان طورى که من زنده هستم و نمى‏ میرم تو را هم زنده ای که نمی میرد قرار می دهم . همان طورى که من غنى هستم فقیر نمى ‏شوم تو را هم بی نیازی که فقیر نمی شود  قرار می دهم . . همان طورى که من هر چه را اراده کنم مى ‏شود تو را هم همین طور می سازم.

────────────────────────────

[1] (سوره مریم ، آیه 30) 

[2] (سوره مریم ، آیه 31)

[3] ( الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة (کلیات حدیث قدسى)، ص: 709)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">