عذاب های قیامت داروهای خدا هستند
بسیاری از مسلمانان و معتقدان به معاد بر این باورند که عذاب های قیامت همگی از سوی خداست و خدا بی رحمانه آنان را از سر کینه و دشمنی عذاب می کند .
باید گفت این عقیده باطل و مردود است چرا که عالم قبر و قیامت ظرف ظهور ملکات نفسانی و دارایی های اخلاقی آدمی است، درقیامت بیماری های نفس آدمی تمثل یافته و حقیقت او بر اساس دارایی های معنوی اش تمثل و صورت می یابند ، لذا انسانهایی که دارای رذائل اخلاقی هستند آن رذائل حقیقتشان را شکل می دهند ، بر همین اساس حدیثی وارد شده است که :
معاذ بن جبل در منزل ابو ایوب انصاری، نزدیک رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بود. بعد معاذ از ایشان درباره آیه :
﴿ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً﴾[1] روزی که در «صور» دمیده میشود و شما فوج فوج (به محشر) میآیید!
سوال کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « یَا مُعَاذُ سَأَلْتَ عَنْ عَظِیمٍ مِنَ الْأَمْرِ»[2]ای معاذ! از موضوع بزرگی پرسش کردی و اشک از چشمان مبارک آن حضرت صلی الله علیه و آله جاری شد؛ سپس فرمودند: روز قیامت امت من در ده گروه مختلف محشور می شوند که خداوند سبحان حساب این ها را از سایر مسلمانان جدا کرده است. آن ها عبارتند از:
1. بعضی از آنان که به صورت میمون وارد صف محشر می شوند؛
2. بعضی چون خوک وارد می گردند؛
3. عده ای واژگون می آیند؛
4. گروهی کور و سرگردان وارد صف محشر می شوند؛
5. بعضی کر و لال، در حالی که فاقد عقل و شعورند، در قیامت حاضر می گردند؛
6. عده ای زبان های خود را می جوند، به گونه ای که چرک و لعاب از دهانشان جاری است و تمام اهل محشر از بوی آن نفرت دارند، و خودشان را دور می نمایند؛
7. بعضی با دست و پای قطع شده وارد محشر می شوند؛
8. عده ای در حالی که آویزان به تنه و ستون هایی از آتش اند، می آیند؛
9. بعضی بوی گندشان از بوی مرده بدتر است؛
10. گروهی با پیراهن بلند و چرب و چسبیده به پوستشان محشور می شوند.(156)
بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
اما کسانی که به صورت میمون محشور می شوند، به خاطر این است که در دنیا نمام و سخن چین بوده اند؛
و افرادی که به صورت خوک وارد صف محشر می شوند، به خاطر این است که مال حرام می خوردند و از راه حرام زندگی می کردند؛
و کسانی که واژگون محشور می شوند، این ها در دنیا ربا خوار بوده اند؛ و اما اشخاصی که کور محشور می شوند؛ آن ها در دنیا به ناحق حکم می کرده اند؛
و کسانی که کر و لال هستند، برای این است که نسبت به اعمالشان از خود راضی و خودپسند بودند؛
اما کسانی که زبان خود را می جوند، علما و قضاتی بودند که گفتارشان با عملشان یکی نبود و به آنچه خود می گفتند عمل نمی کردند؛
و افرادی که دست ها و پاهایشان قطع شده بود، همسایه آزار بودند؛
و کسانی که به ستون های آتشین آویزان بودند، سخن چین ها و افراد چاپلوس بودند که اخبار مردم را برای پادشاهان ظالم می برند؛
و اشخاصی که بوی بدتر از مردار داشتند، در زندگی همیشه دنبال شهوت رانی و لذت بردن و اسیر و ذلیل شهوات بودند و تمام هم و غمشان شکم و شهوت بود و حق خداوند، مانند خمس و زکات را نمی دادند؛
و کسانی که پیراهن بلند و چرب و روغنی بر تن داشتند افرادی بودند که در دنیا خود را از دیگران بالاتر می دانستند و از خود راضی و متکبر بودند
این امور همگی تمثل اخلاقیات و ملکات سوء نفسانی افراد است که برخواسته از رذائل اخلاقی موجود در نفس ایشان است .
در عالم قیامت وقتی انسانها با بیماری های تمثل یافته نفس خود محشور شدند تازه خسران عظیمی که بواسطه ترک درمان بیماری های خود گرفتار آن شده اند را خواهند فهمید . افسوس می خورند اما دیگر فایده ای ندارد .
اما از آن جا که خدای متعال با رحمانیت و رأفت خود در عالم هستی تجلی نموده و اقتضای این رحمت واسعه الهی این است که همه موجودات عالم هستی باید به مقصد اصلی خلقت خود برسند ، خدای متعال بر خود واجب می دارد که تمامی این انسانها بیمار و گرفتار را تطهیر نماید تا به بسان آبی زلال به دریای بی کران توحید بریزند ، به همین دلیل لازم است ایشان را طبابت نموده و با اعمال درمانهایی دردناک، جان آلوده ایشان را از ناپاکی ها بیالاید ، که در عالم آخرت آن درمان ها به واسطه آتش جهیم جلوه می کند ، انسانهای بیمار را در آن می سوزانند تا پلشتی و نا خالصی های ایشان از بین برود .
────────────────────────────
[1] (سوره نبأ، آیه 18)
[2] ( مجمع البیان، ج 5، تفسیر سوره نبأ آیه 18؛ تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 493)
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.