کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

   

خدای متعال عالم را برای به ثمر نشستن نهال وجود انسان خلق نمود و هدف اصلی خلقت انسان را نیز خدا نما شدن قرار داد ، یعنی این که انسان بتواند به مقام خلیفۀ اللهی برسد و به این منظور انبیاء و اوصیاء را به سوی بندگان فرستاد و کتاب های آسمانی بر آنان نازل نمود تا برنامه ای برای عروج ملکوتی انسانها به سوی عالم لقاء الله باشد .

هرکس که نظری در آیات قرآن داشته باشد و اندکی اهل تدبر و تعقل در آنها باشد خواهد فهمید که به مقصد رسیدن انسان و به تبع آن تمام عالم در گرو پاک شدن مملکت وجودش از رذائل و خوی های زشت و نکوهیده و تهذیب و آراسته شدن انسان به فضائل و زیبایی های اخلاقی است .به همین دلیل رسول اکرم صلی الله علیه و آله  فرمود :

«إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ‏.»[1]  تنها برای این که اخلاق کریمه و صفات ستوده و انسانى را در بشر بکمال و تمام برسانم برانگیخته شدم .

پس مهمترین کاری که در این عالم داریم اصلاح اخلاقمان است . بر هر خردمندی لازم و ضروری است ، قبل از آن که شیطان و هوای نفس مدیریت مملکت وجود او را بدست گیرند در مسیر تهذیب و اصلاح اخلاق خویش گام برداشته و به پاسبانی و ازدیاد اصلی ترین سرمایه حیات ابدی خویش اقدام نماید تا مبادا عالم خود را به پوچی و بطالت ضایع سازد و در قیامت گرفتار افسوس و اندوه ابدی شود .

اصلی ترین کار ما این است ! اما متاسفانه بسیاری از افراد بشر از این حقیقت غافل هستند و وقتی آگاه می شوند که دیگر پشیمانی  و هیچ اقدامی سودمند نخواهد بود .

افسوس بر انسانهایی که ندای ملکوتی خدای متعال را نادیده گرفتند که فرمود :

 صِبْغَةَ اَللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اَللّهِ صِبْغَةً[2] رنگ خدایی (بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام؛) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟!

و در روزی که همه لبیک گویان به خدا در نعمت های روح و جان غرق اند اجابت کنندگان الهی غرق در افسوس و ورشکستگی اند .

پس ای دوست بیا با خود صادق باشیم و با اصلاح اخلاق و رفتارهایمان برای حیات ابدی خود توشه برداریم نه این که ورشکسته و بی نصیب باشیم .

 

────────────────────────────

[1] (مکارم الأخلاق، ص: 8)

[2] (سوره بقرۀ، آیه 138)  

 

 

 

نظرات  (۱)

و من الله التوفیق
اللّهم صلّ على محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">